
În sezonul agricol 2024/2025, Republica Moldova a exportat 123,9 mii tone de orz în perioada iulie 2024 – aprilie 2025, ceea ce reprezintă o scădere cu 21,8% față de perioada similară a sezonului precedent, când volumul exportat a fost de 158,5 mii tone. Comparativ cu sezonul 2021/2022, când exporturile au atins un nivel record de 176,4 mii tone, livrările externe actuale sunt mai mici cu 30%. Astfel, reculul din sezonul actual marchează o pierdere față de potențialul de redresare atins în sezonul 2023/2024, punctează expertul în agro-market Iurie Rija.
Pe fondul presiunii inflaționiste globale și al recuperării treptate a cererii pe piețele regionale, prețul mediu de export al orzului moldovenesc a înregistrat o ușoară creștere în sezonul curent, ajungând la 3,29 lei/kg. Nivelul respectiv este cu 7,5% mai mare decât cel din sezonul anterior, când prețul mediu a fost de 3,06 lei/kg. Totuși, prețul actual rămâne mult sub nivelurile atinse în sezonul 2022/2023, când exporturile reduse s-au făcut la un preț mediu excepțional de 5,26 lei/kg. În contextul secetei care a afectat puternic recolta din 2024, această ușoară creștere de preț a fost insuficientă pentru a compensa diminuarea volumului fizic exportat.
La nivel valoric, încasările din exportul de orz s-au ridicat la 407,8 milioane lei în sezonul iulie 2024 – aprilie 2025, o scădere cu 16% față de perioada similară a sezonului trecut, când valoarea exporturilor a fost de 485,8 milioane lei.
În sezonul curent, exporturile lunare de orz din Republica Moldova au demonstrat o dinamică clar delimitată între o primă perioadă activă de livrări externe și o etapă de epuizare a stocurilor. Cele mai mari volume au fost expediate în perioada iulie – octombrie 2024, cu un total de 101,5 mii tone- adică peste 80% din totalul exporturilor efectuate până în aprilie 2025. În această etapă, valorile lunare au oscilat între 11,8 mii tone în octombrie și aproape 39 mii tone în august.
Ulterior, însă, pe măsură ce rezervele interne au început să se reducă, volumele lunare au scăzut. În lunile noiembrie și decembrie 2024 s-au exportat doar 3,1 mii tone și, respectiv, 4,9 mii tone, iar în primele luni din 2025 trendul descendent s-a accentuat. În ianuarie s-au exportat 5,1 mii tone, în februarie – 7 mii tone, iar în martie – doar 2,3 mii tone.
„Merită menționat că exporturile din martie 2025 au fost concentrate aproape în totalitate către o singură piață: Libanul, care a preluat ultimul lot, țara fiind un consumator mare de furaje. În aprilie 2025, nu a fost înregistrat niciun export de orz, confirmând practic epuizarea completă a disponibilului de marfă pentru acest sezon”.
Pe partea de prețuri, în sezonul actual se observă o tendință de redresare. După ce în anul precedent (iulie 2023 – aprilie 2024) prețurile medii lunare se situau sub nivelul de 3,20 lei/kg pentru majoritatea lunilor, în 2025 a fost înregistrată o creștere. Prețul mediu în ianuarie 2025 a fost de 3,85 lei/kg, iar în februarie s-a atins cel mai înalt nivel al sezonului, de 4,76 lei/kg. Valoarea dată nu doar că depășește cu mult nivelul din februarie 2024 (2,55 lei/kg), dar se apropie de pragurile atinse în anii de vârf, precum 2022. În martie 2025, prețul mediu s-a menținut la un nivel competitiv – 4,25 lei/kg, ceea ce a dat dovadă de o cerere constantă pe piețele externe pentru ultimele cantități disponibile.
Care sunt companiile exportatoare
În sezonul 2024, clasamentul exportatorilor de orz din Republica Moldova a fost dominat de trei companii care, împreună, au realizat aproape trei cincimi din totalul exporturilor. Pe primul loc s-a situat „OROM-IMEXPO” SRL, cu un volum de 36.053 de tone, ce reprezintă 25,1% din exporturile totale de orz ale anului. Următoarea poziție a fost ocupată de „RUSAGRO-PRIM” SRL, care a exportat 35.322 de tone, adică 24,6% din total. Pe locul al treilea s-a clasat „DEMIR AGRO” SRL, cu 20.121 de tone, contribuind cu 14% din totalul livrărilor. Împreună, aceste trei companii au cumulat peste 64% din volumul total exportat de Republica Moldova în 2024.
Tendința de concentrare s-a menținut și în primele patru luni ale anului 2025. În această perioadă, liderul a rămas „OROM-IMEXPO” SRL, care a livrat 8 863 de tone de orz, reprezentând 61,7% din totalul exporturilor realizate în intervalul ianuarie – aprilie. Pe locul al doilea s-a poziționat „CRIST-VALG” SRL, cu 2 168 de tone (15,1% din total), urmată de „RUSAGRO-PRIM” SRL, cu 1 515 tone (10,5%). Astfel, și în acest interval, trei companii principale au asigurat împreună peste 87% din volumul total exportat de țară.
Concentrarea ridicată a exporturilor într-un număr redus de companii dă dovadă de o structură dominată de operatori puternici și specializați, capabili să mobilizeze volume mari, să stabilească parteneriate comerciale stabile pe piețele externe și să mențină competitivitatea logistică.
Cele mai importante destinații pentru orzul moldovenesc
În sezonul iulie 2024 – aprilie 2025, Republica Moldova și-a orientat exporturile de orz preponderent spre piețele din Europa de Vest și regiunea mediteraneană, cele mai importante cinci destinații fiind Elveția, Cipru, Grecia, România și Turcia.
Elveția a devenit principala piață de desfacere pentru orzul moldovenesc, cu un volum importat de 34,5 mii tone, reprezentând aproape o treime din totalul exporturilor, la un preț mediu de 3,0 lei/kg. Cipru a urmat îndeaproape cu 33,3 mii tone și un preț mediu de 3,6 lei/kg- oferind un preț mai competitive ca Elveția. Grecia s-a situat pe locul trei, cu un volum de 28,9 mii tone, la un preț apropiat de cel al Ciprului – 3,5 lei/kg.
Remarcabil este faptul că România, care în anii 2022 și 2023 a ocupat constant prima poziție în topul importatorilor de orz din Republica Moldova, a coborât în acest sezon pe locul al patrulea. Cu doar 11 mii tone importate, la un preț mediu de 3,0 lei/kg, scăderea poziției României semnalează o reducere a cererii din partea industriei zootehnice și de procesare de acolo, dar și o concurență sporită din partea altor furnizori regionali. Pe locul cinci s-a plasat Turcia, cu 6,1 mii tone livrate, tot la un preț mediu de 3,0 lei/kg. În afara primelor cinci destinații, Moldova a continuat să deservească și piețe precum Marea Britanie, Emiratele Arabe, Liban.