Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut cu 18,6% în 2023 faţă de 2022 şi a constituit 2,17 milioane de tone, un nou record. În plus, numărul de containere transbordate a atins la fel un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU), anunţă administraţia portului.
Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889.000 de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate, scrie Mold-street.
Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599.000 de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG. Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26%, comparativ cu anul 2022, a exporturilor de ulei de floarea-soarelui, atingând cifra de 248.000 de tone.
De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195.000 de tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119.000 de tone, comunică PILG.
Potrivit administraţiei portului, scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice.
Mathias von Tucher, directorul general al Danube Logistics SRL, operatorul PILG, explică intensificarea exporturilor de cereale prin investițiile recent efectuate în noile instalații de depozitare a cerealelor din port şi prin capacitatea de încărcare a cerealelor la terminalul de marfă, după achiziția unui încărcător de mare capacitate.
Potrivit lui Mathias von Tucher, sunt pe cale de finalizare lucrările de pregătire a construcției unui nou terminal universal, „care are ca scop mărirea capacității de transbordare a mărfurilor uscate în vrac, a mărfurilor generale și containerelor cu 600.000 de tone anual”.
„În paralel, planificăm să creștem eficiența prin ridicarea nivelului de automatizare la terminalul de cale ferată pentru mărfuri lichide în vrac și prin digitalizarea proceselor din terminal”, a adăugat directorul general al Danube Logistics SRL.
În 2004, Portul Internațional Liber Giurgiulești a fost dat în concesiune pentru 99 de ani grupului de companii Azpetrol, iar operator a fost desemnată compania Azertrans (parte din acest grup), care acum are denumirea de Danube Logistics SRL.
Ulterior, controlul asupra Danube Logistics și, respectiv, PILG a fost preluat printr-o schemă de Thomas Moser, care a fost până în mai 2021 beneficiar final al Danube Logistics, operatorul PILG, administrată de el până în 2019. Totodată, acesta a fost condamnat în instanțele din Moldova.
Din mai 2021, oficial, proprietar al Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), prin intermediul unui şir de firme din Olanda şi Cipru, dar activele companiei sunt în litigiu.
Anul trecut s-a anunţat că Portul Internațional Liber Giurgiulești ar fi de vânzare, printre potenţiali pretendenţi fiind firme din România.