La început de mandat, fiecare lider aduce viziuni și strategii noi, iar agricultura, unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei naționale, are nevoie de o direcție clară și de soluții pentru provocările actuale. În noiembrie 2024, Ministerul Agriculturii a trecut sub conducerea unei noi ministre, Ludmila Catlabuga, al cărei nume este deja asociat cu sectorul zootehnic. În cadrul unui interviu pentru AGROEXPERT, am discutat cu Ludmila Catlabuga despre prioritățile sale în acest nou rol, viziunea pentru modernizarea agriculturii din Moldova și măsurile pe care intenționează să le adopte pentru a sprijini fermierii.
A fost o surpriză pentru dumneavoastră propunerea de a ocupa funcția de ministru?
Pe de o parte, a fost o surpriză, dar totodată și o mare provocare. Înțelegeam foarte bine ce presupune această funcție și acest mandat. Inițial, surpriza a dominat, însă ulterior, odată cu discuțiile, am trecut la responsabilitățile și obiectivele pe care trebuia să le implementăm. Deseori discut cu fermierii colegi despre diferența dintre perspectiva externă asupra ministerului și realitatea din interior. Este un mecanism și un proces cu totul diferit.
Nu este ușor. Volumul de muncă este foarte mare. Ministerul are două segmente principale de activitate: pe de o parte, producătorii și fermierii, pentru care tot ce facem – de la implementarea măsurilor până la crearea cadrului normativ – este destinat exclusiv lor; pe de altă parte, echipa Ministerului, care reprezintă o altă provocare. Am fost bine primită de echipă, iar cu o parte dintre colegi aveam deja o relație de colaborare anterioară, datorită parteneriatului public-privat strâns dintre asociația din care provin și Minister. Această colaborare a avut un impact pozitiv asupra sectorului, beneficiile fiind resimțite de toți fermierii, inclusiv cei din asociație.
Ce v-a determinat să acceptați acest mandat?
Mereu se discută că Ministerul Agriculturii ar trebui să fie condus de o persoană care înțelege cu adevărat ce înseamnă agricultura. O persoană care a activat în acest domeniu, s-a confruntat direct cu provocările specifice și cunoaște dificultățile fermierilor.
Am avut numeroase discuții cu membrii asociațiilor și colegii din regiunile vecine, unde activează agricultorii, și am înțeles problemele, preocupările și barierele care împiedică activitatea acestora. Acest lucru m-a motivat să accept această provocare și să îmi propun un obiectiv clar: chiar dacă perioada va fi scurtă, vreau să fac schimbări reale și să aduc plusvaloare sectorului agricol, abordând problemele pe care le cunosc și pe care le-au semnalat colegii mei.
De aceea, mi-am asumat această responsabilitate, convinsă că pot contribui la rezolvarea provocărilor existente. Deși nu sunt la fel de familiarizată cu domeniile horticulturii sau viticulturii, am început să le acord o atenție mai mare, conștientă de importanța lor. În schimb, în zootehnie am deja o experiență solidă, ceea ce îmi permite să iau decizii mai informate fără a necesita consultanță extinsă.
Scopul meu principal este să dedic toate abilitățile și capacitățile mele pentru a realiza schimbările necesare și a sprijini dezvoltarea sectorului. Vreau să contribui la eliminarea dificultăților cu care se confruntă agricultorii și să las o amprentă pozitivă asupra acestui domeniu esențial.
Ce sectoare ale agriculturii și ce obiective ale Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare considerați prioritare pentru anul 2025?
Imaginea fermierilor despre minister poate fi rezumată subvenții, AIPA și, într-o măsură mai mică, ministerul. Deși este o percepție total greșită, aceasta reflectă situația actuală. Subvenționarea, în baza legislației vechi, a adus investiții importante în sectorul agricol. Acest lucru arată că fermierii cred în potențialul agriculturii și continuă să investească strategic, adaptându-se la schimbările climatice, la impactul războiului și la consecințele pandemiei.
Mulți fermieri și-au reorganizat activitățile și au restructurat planurile de dezvoltare a întreprinderilor, demonstrând reziliență și adaptabilitate. Subvențiile, în special cele post-investiții, au avut un rol semnificativ. Totuși, din cauza limitării fondului de subvenționare, anumite plăți nu au fost efectuate. Aceste restanțe vor fi prioritizate în 2024, imediat după aprobarea bugetului.
Pentru a evita astfel de situații, este esențial să schimbăm mecanismul de subvenționare, trecând la o planificare mai riguroasă. Spre exemplu, apelurile pentru subvenții post-investiții ar trebui să fie însoțite de o estimare clară a fondurilor necesare. În perioada de tranziție legislativă, se lucrează la alinierea politicii agricole naționale la principiile Politicii Agricole Comune (PAC). Acest proces presupune segmentarea clară a intervențiilor prin fișe strategice, care să stabilească obiective precise și impactul vizat al subvențiilor. Ministerul a aprobat deja politica agricolă comună, iar acum se fac eforturi pentru implementarea rapidă a strategiei, în colaborare cu asociațiile și fermierii, inclusiv cu cei care nu fac parte încă din organizații.
Un alt obiectiv important este suplimentarea fondului de subvenționare. Fondurile existente sunt insuficiente, dar Guvernul și-a asumat angajamentul de a interveni la rectificările bugetare. Procesul de stabilire a fișelor de intervenție va fi unul transparent și detaliat, pentru a evita omisiuni sau neînțelegeri privind echipamentele eligibile sau sectoarele incluse.
Fermierii vin cu inovații și tehnologii, iar statul trebuie să asigure cadrul legal adecvat. Susținerea investițiilor și a plăților directe va rămâne o prioritate, iar dialogul deschis cu agricultorii va fi esențial pentru atingerea acestor obiective.
Am început să discutăm cu sectorul vitivinicol, în special în ceea ce privește plantațiile, iar solicitările vin, în mare parte, de la procesatori, care întâmpină dificultăți în obținerea materiei prime de calitate pentru vinuri. Piața este dictată de consumator, iar noi, orientându-ne spre o economie de piață liberă, analizăm și studiem cerințele acesteia. Constatăm că oferta actuală nu corespunde pe deplin cerințelor. De exemplu, trebuie să punem un accent mai mare pe soiurile autohtone, care au un potențial semnificativ. În sectorul legumicol, observăm o lipsă de atenție care a persistat mulți ani. Recent, a fost creată o Asociație de Profil pentru acest sector, iar noi intenționăm să intervenim cu suport mai consistent pentru a sprijini dezvoltarea lui.
Creșterea sfeclei de zahăr reprezintă un domeniu strategic în sectorul agroalimentar. Am avut deja discuții cu producătorii și urmează să realizăm o analiză amplă și detaliată pe baza datelor disponibile. Îmi place să lucrez cu cifre și să fundamentez deciziile pe analize riguroase. Mesajul meu pentru fermieri, asociații și alte organizații este să acordăm o mai mare importanță cifrelor și datelor concrete.
Dvs ați beneficiat de subvenții din partea statului până a fi învestită în funcție?
În ceea ce mă privește ca persoană fizică și în calitate de ministru provenit din rândurile agricultorilor, aș dori să clarific câteva aspecte. Sectorul zootehnic a fost mult timp neglijat. Compania mea activează din 2015, dar doar din 2020, odată cu intensificarea activității Asociației, am reușit să obținem plăți directe per cap de animal. Totodată, am demonstrat că este nevoie de sprijin suplimentar pentru segmentul de procesare, deoarece materia primă și autoconsumul local sunt prioritare. În acest sens, am depus numeroase solicitări către autorități, iar eforturile noastre s-au concretizat prin comisii parlamentare și vizite în teritoriu ale foștilor miniștri, care au facilitat acordarea plăților directe, atât per cap de animal, cât și pe produs.
La nivel personal, managementul companiei mele s-a bazat pe o abordare riguros fundamentată. Am aplicat constant pentru subvenții și granturi, asigurând eligibilitatea și participarea la diverse proiecte. De exemplu, am obținut un soft de monitorizare a cirezii printr-un grant cu cofinanțare, am beneficiat și de subvenții per kg de produs și per cap de animal. În 2023, am depus un dosar pentru subvenții post-investiție, dar încă aștept aprobarea fondurilor. Probabil că, odată cu deblocarea plăților, banii vor fi virați și în conturile companiei.
Referitor la proiectul AGRI, aș dori să clarific faptul că nu am depus dosar sau cereri în cadrul acestui program și nici nu am apelat la consultanță. Am participat însă activ la ședințe, am oferit calcule detaliate și am semnalat posibile bariere în implementare. Cu toate acestea, din cauza lipsei unui act permisiv pentru un teritoriu delimitat și a absenței unui număr cadastral, nu am putut aplica. Recomand fermierilor să își verifice documentația și, în cazul dificultăților, să apeleze la asociație sau la unitatea de implementare. Acestea sunt deschise să ofere îndrumare și sprijin pentru obținerea informațiilor necesare. Îi îndemn pe toți să acționeze cu încredere.
Cum evaluați pregătirea sectorului agricol pentru accesarea fondurilor de preaderare la UE?
Comisia Europeană analizează bugetul pentru un ciclu de șapte ani, iar următoarea negociere și repartizare bugetară este planificată pentru 2027. La nivel guvernamental, se lucrează intensiv pentru transpunerea și implementarea legislației europene. Acest proces include acțiuni și activități bine definite, menite să asigure nu doar adoptarea actelor normative, ci și implementarea lor efectivă. Obiectivul nostru este ca, în 2027, să fim pregătiți să participăm la negocieri și să beneficiem de fondurile europene alocate. Deși fermierii solicită fonduri de preaderare, suntem insuficient pregătiți pentru a le absorbi eficient. Procesul de absorbție nu se rezumă doar la obținerea banilor, ci implică elaborarea de proiecte, planuri de afaceri, consultanță și consiliere. Din păcate, la acest capitol există multe deficiențe.
Un exemplu este proiectul AGRI, care, deși primit cu entuziasm de fermieri, a întâmpinat două mari obstacole:
- Reglementările de mediu stricte – Donatorii și partenerii de dezvoltare au cerințe clare privind protecția mediului.
- Lipsa consultanței specializate – Crearea unui plan de afaceri bine structurat este o provocare. Segmentul de consultanță suferă, iar acest lucru încetinește considerabil absorbția fondurilor disponibile.
Pentru a accesa și absorbi fondurile viitoare în proporție cât mai mare, este esențial să ne pregătim. Un model eficient, utilizat de țările cu agricultură dezvoltată, este cel al camerelor agricole. Acestea nu înlocuiesc asociațiile de profil, ci le completează printr-o colaborare strânsă, concentrându-se pe gestionarea fondurilor și pe sprijinirea sectorului agricol în ansamblu. În calitate de fost fermier și acum reprezentant al unei autorități publice, consider că principalul nostru obiectiv trebuie să fie pregătirea sectorului agricol pentru a putea absorbi aceste fonduri. Lipsa pregătirii este cea mai mare temere, iar succesul depinde de eforturile comune ale fermierilor, asociațiilor și instituțiilor publice.
Ce doriți să le transmiteți fermierilor în pragul anului 2025?
În 2025 îmi doresc ca toți fermierii să aibă parte de un an roditor, cu precipitațiile necesare pentru agricultură. Totodată, le doresc liniște și pace, valori esențiale pentru fiecare dintre noi. Pacea trebuie să fie o prioritate pentru toată lumea, mai ales având în vedere dificultățile recente – pandemia, care ne-a făcut să apreciem sănătatea, și războiul de la hotar, care ne reamintește zilnic cât de importantă este pacea.
Vremea ne aduce provocări, dar sper să avem parte de precipitațiile atât de necesare. Agricultorii sunt caracterizați de ambiție și perseverență, iar aceste calități ne ajută să depășim dificultățile și să mergem înainte, indiferent de obstacole. Este important să progresăm în tot ceea ce facem, să ne regăsim starea de bine – atât financiară, cât și emoțională – și să asigurăm prosperitate în gospodăriile fermierilor.