Exportul de cireșe impune respectarea unor standarde riguroase. Actualele cerințele sunt calitatea și prospețimea, dimensiunea și aspectul, adaptarea metodelor de cultivare sustenabilă, deținerea certificărilor și respectarea standardelor de siguranță alimentară. Inovațiile în ambalare și transport completează aceste aspecte care evidențiază necesitatea adaptării continue la standardele internaționale pentru a asigura succesul pe piețele de export. Despre aceasta a precizat directorul companiei Farm Prod SRL, Ion Tulei.
„Cireașa, fiind un produs perisabil, trebuie să fie de calitate și proaspăt atunci când ajunge pe masa consumatorului. Dimensiunile și aspectul sunt la fel de importante, deoarece cumpărătorii doresc tot timpul să aibă cireșe cât mai mari, iar adaptarea metodelor de cultivare sustenabilă, certificările și standardele de siguranță alimentară sunt imperative. În plus, trebuie să acordăm o atenție deosebită ambalajului, deoarece acesta devine o tendință esențială pentru viitor”, specifică Ion Tulei.
O perspectivă pe termen lung este urmărirea tendințelor și cerințelor piețelor europene și nu doar.
„Noi trebuie să ajungem și pe alte piețe, inclusiv cele asiatice. Astfel, trebuie să creștem calitatea produsului pentru a fi mai competitivi și să creștem autoritatea produselor moldovenești pe piețele internaționale. Ar trebui să găsim o nișă specială de consumatori care să ne caute doar după gust”, a explicat producătorul.
O altă perspectivă prevede suportul statului și partenerilor de dezvoltare la accesul piețelor noi din Asia, Orientul Mijlociu și țările nordice, iar cooperarea și menținerea parteneriatelor comerciale oferă reziliență și sustenabilitate pe termen lung.
„Statul ar trebui să ne ajute în promovarea produselor noastre pe orice piață. Cooperarea este inevitabilă pentru a putea merge cu cantități mai mari în diferite țări și să putem cuceri cu un preț mult mai bun”, crede directorul companiei Farm Prod SRL, Ion Tulei.
Totodată, Ion Tulei menționează că ambalajul este o tendință foarte esențială pentru viitor, de aceea trebuie să avem un ambalaj modern care să corespundă economiei circulare și să dezvoltăm un brand unic, care ar face cunoscute produsele moldovenești în orice țară importatoare.
„Tot timpul trebuie să ne uităm după ambalaj să facem ceva nou, să ieșim cu ceva care să fim absolut remarcați pe piață, să ne cunoască după ambalaj. Să avem un brand unic care ar recunoaște produsele moldovenești și să avem produse doar calitative”, a adăugat directorul companiei Farm Prod SRL.
În anul 2023, producătorii și exportatorii de fructe din Republica Moldova au reușit să livreze cantități record de fructe la export, acestea ajungând în 52 de țări. Republica Moldova a exportat circa 2.600 de tone de cireșe pe piețele din Uniunea Europeană. În contextul unui an record se observă că diversificarea și inovațiile constante, inclusiv în ambalare, sunt cheia consolidării poziției pe piața internațională, despre aceasta precizează directorul Moldova Fruct, Iurie Fală.
„Cireșele din Moldova sunt niște bijuterii. Succesul se datorează tehnologilor de producere, echipamentelor de post - recoltare și ambalaj, dar şi eforturilor de promovare a fructelor moldoveneşti pe piaţa internaţională. Trebuie să ne străduim să vindem, să consolidăm capacitățile de extindere și să demonstrăm că fructele pot să-și mențină calitatea stabilă în timp. Certificarea și controlul rezidurilor la capitolul cireșelor rămâne unul foarte important și desigur livezi dotate cu sisteme antiploaie și antigrindin”, susține Iurie Fală.
Precizăm că, în anul 2023, cireșele, prunele și strugurii de masă s-au bucurat de cerere sporită pe piața Uniunii Europene. Moldova a exportat 16,7 mii de tone de cireșe, 78 de mii de tone de prune și, până la sfârșitul lunii noiembrie, 55 de mii de tone de struguri.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!