Rezervele globale de motorină se epuizează pe măsură ce rafinăriile se străduiesc să țină pasul cu redresarea rapidă a cererii pentru combustibili din perioada post-pandemică.
Tendința de creștere a consumului a agravat un deficit pronunțat al rezervelor de energie care a dus deja la o scumpire fără precedent a gazului, cărbunelui și a petrolului, transmite digi24.ro.
Într-un moment când băncile globale centrale se confruntă cu rate ale inflației aflate într-o creștere cum nu s-a mai văzut de zeci de ani, lipsa motorinei va împinge prețurile la combustibili și costurile de transport încă și mai mult, ceea ce va pune presiune și mai mare asupra prețurilor produselor din magazine. Importurile de diesel din SUA și Asia pe care Europa se bazează au fost limitate în ultimele săptămâni din cauza consumului domestic foarte ridicat în domeniul industrial și cel al carburanților pentru mașini.
Rezervele de motorină și păcură, ținute în depozite independente din regiunea de rafinare și stocare Amsterdam-Rotterdam-Antwerp (ARA) au scăzut cu 2,5% săptămâna trecută, potrivit datelor companiei de consultanță Insights Global. Rezervele regionale au ajuns la cel mai scăzut nivel din 2008 și până acum, pentru această perioadă a anului.
„Cererea pentru motorină pare să-și revină în nord-vestul Europei, dar capacitatea mai scăzută de rafinare comparativ cu cea pre-COVID și nivelul scăzut al importurilor pun o presiune intensă asupra pieței”, au spus analiștii olandezi.
Prețul motorinei din nord-vestul Europei a ajuns luni la 114 dolari pe baril, cel mai mare nivel din septembrie 2014, în timp ce marjele la țiței au atins cel mai înalt nivel din ultimii doi ani. Analiștii de la Morgan Stanley au notat faptul că prețurile la motorină s-au ridicat până la 180 de dolari pe baril în 2008, împinse fiind de o piață a distilaților „excesiv de restrânsă”, iar petrolul nerafinat Brent a ajuns aproape de 150 de dolari pe baril.
„O repetare a situației din 2008 nu este cel mai bun caz pentru noi, dar este de notat faptul că prețurile la motorină au urmat îndeaproape parcursul perioadei 2007-2008 în ultimele luni”, au mai spus analiștii.
Capacitatea de producție a rafinăriilor, în scădere pentru prima oară în 30 de ani
Săptămâna trecută, o furtună de zăpadă a testat piața americană a carburanților și a forțat unele servicii publice să folosească mai multă păcură pentru a face față cererii. În Coreea de Sud și India, aprovizionarea cu produse rafinate nu a putut fi îndeplinită după ce China a limitat serios exporturile din cauza nevoilor din plan domestic.
În mod normal, rafinăriile răspund marjelor ridicate și rezervelor scăzute printr-o accelerare a producției. Însă, complexul mondial al rafinăriilor de petrol se află sub o mare presiune din cauza capacității de producție aflată în scădere pentru prima oară în 30 de ani, conform Agenției Internaționale a Energiei.
„Dată fiind presiunea pusă de investitori pentru reducerea investițiilor în combustibili fosili și discuțiile despre cererea record pentru petrol, circumstanțele vor reduce, cel mai probabil, stimulentul pentru investițiile în scopul măririi capacități de rafinare”, a spus analistul UBS.
„Mă aștept la și mai multă volatilitate a prețului carburanților pe viitor, dată fiind cererea care va crește în următorii 10-15 ani și oferta care nu va putea ține pasul”, a mai spus analistul.
Exporturile de motorină, tot mai limitate atât cele din SUA, cât și din Asia
Fluxul de motorină și păcură spre Europa din regiuni de la est de Canalul Suez, din Rusia, țările baltice și SUA sunt în această lună la nivelul de 1,66 milioane de tone. Cifra a fost revizuită de la așteptările anterioare de 1,83 de tone, potrivit datelor oferite de Refinitiv. Cifra pentru ianuarie a fost de 4,6 milioane de tone.
„Am observat foarte puține exporturi cu diesel din zona americană a Golfului Mexic și nicio cerere pentru spații de depozitare pe navele de transport”, a spus un broker american de petroliere.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!