Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite ale Americii (USDA) a realizat un studiu potrivit căruia românii și-au diversificat preferințele de consum alimentar în ultimii ani, sunt mai pretențioși, mai atenți la conținutul produselor alimentare, la tendințele internaționale și la raportul calitate preț.
Brandul și calitatea încep să conteze tot mai mult, dar, totuși, promoțiile și prețurile reduse contează. Vânzările de alimente în comerțul cu amănuntul au crescut, în ultimii ani, pe toate canalele de vânzare, atât în spațiile special amenajate, cât și on-line, stimulate de veniturile mai mari ale populației și de reducerile repetate de TVA, în special pentru produsele alimentare.
Veniturile medii nete lunare au ajuns la aproximativ 680 de euro, iar consumatorii români cheltuiesc o pondere semnificativă, mai mult de 40%, pentru achiziționarea de produse alimentare, procentaj de trei ori mai mare decât media Uniunii Europene, dar în decizia de cumpărare, nivelul prețurilor reprezintă mai mult de 60%.
Conform USDA, vânzările online de produse alimentare și băuturi au înregistrat o creștere record în anul 2018, ajungând la 67,7 milioane dolari (aproximativ 58 de milioane de euro), dintr-o piață totală a comerțului electronic românesc de 4,1 miliarde de dolari (în creștere cu 30% față de 2017), dar rămân, totuși, la un nivel mult mai redus decât în țările din vestul Europei, însă există așteptări că trendul ascendent va continua și că ofertele online se vor dezvolta pe segmentul alimentar.
Vânzările de carne și fructe de mare procesate au crescut cu 10% în 2018 (creștere cu 11% pentru carnea refrigerată), din punct de vedere valoric, până la aproximativ 800 de milioane de dolari, și se așteaptă să ajungă la un miliard de dolari până în anul 2023. Cantitativ, creșterea a fost cu 5%, până la 148.400 tone.
USDA a remarcat avansul consumului de fructe de mare, de pui, curcan, gâscă și rață în România. Carnea și preparatele din carne reprezintă aproximativ un sfert din cheltuielile cu produsele alimentare și băuturile alcoolice în România, iar împreună cu produsele de panificație, legume și conserve de legume ajung la 50%. Volumul vânzărilor produselor de panificație a scăzut în 2018 cu aproape 2%, până la 1,6 milioane tone, în special pe seama reducerii consumului de pâine, dar în termeni valorici vânzările au crescut cu 3%, o consecință a creșterii prețurilor, ajungând la 2,5 miliarde de dolari. Se preconizează că produsele de panificație preparate la cuptor vor atinge 2,64 miliarde de dolari în 2023.
Vânzările de sosuri și de condimente cresc constant și se estimează că vor ajunge la 217,5 milioane dolari în 2023. Vânzările de sosuri pentru paste au crescut cu 22% în 2018, relevă USDA.
Însă, consumul de produse organice rămâne limitat în România. Prelucrarea internă nu s-a dezvoltat pe acest segment, iar oferta furnizorilor locali către consumatori este redusă. Prețurile pentru aceste produse sunt mari, fiind cumpărate, în special, de consumatorii cu venituri peste medie. Potrivit oficialilor Ministerului Agriculturii, România produce anual aproximativ 305.000 tone de produse certificate ecologic din care se consumă intern 52%, iar restul se exportă.
În Uniunea Europeană, există o tendință tot mai accentuată către consumul de produse organice, vânzările anuale ajungând până la aproximativ 30 de miliarde de euro, germanii fiind cei mai mari consumatori (9,5 miliarde euro vânzări în 2019).
Analiza USDA remarcă dependența consumului intern de importuri. Valoarea importurilor de produse alimentare și agricole ale României a crescut constant în ultimii ani, ajungând la 9 miliarde de dolari în 2018, cu un miliard mai mult decât în 2017, iar în primul semestru din 2019 crescuseră deja cu 3,6%, comparativ cu perioada similară din anul precedent. USDA a remarcat că alimentele de bază pentru români – carne, fructe, lapte şi legume – generează cele mai mari importuri. Deficitul de balanță comercială în comerțul cu produse agroalimentare a crescut de la 1,1 miliarde euro în 2017, la 1,6 miliarde euro în 2018, iar în primele 11 luni din 2019 depășise 1,7 miliarde euro.
Studiul USDA a fost publicat ca instrument de informare pentru exportatorii americani în România. Recomandări pentru producătorii americani au fost făcute, în special, pentru livrări de nuci și fructe uscate. SUA exportă în România în principal nuci, pește și fructe de mare și mâncare pentru animale de companie. USDA a informat pe platforma online și despre apariția gripei aviare în România.
De remarcat că România apare în rapoartele de piață ale USDA, după o lungă perioadă de timp, în vreme ce țări vecine, precum Bulgaria, captează atenția mult mai des.