Articole

Sfaturi pentru un consum mai mic de motorină la tractoare

economie-de-motorina-la-tractoare- AgroExpert.md

Specialiștii oferă câteva recomandări pentru a-i ajuta pe fermieri să economisească un procent important de carburant în contextul scumpirii acestuia.Experții consultați de către publicația Agrarheute.com susțin că economia de carburant poate ajunge la 20% dacă fermierii sunt atenți la câteva aspecte importante. O parte dintre acestea țin de starea utilajelor, celelalte derivă din modul în care tractoarele sunt utilizate.

Din punct de vedere al consumului, tractoarele nu au fost gândite să fie în primul rând economice. Prioritatea constructorilor a fost ca mașinile agricole să asigure fermierilor tracțiunea promisă și durabilitatea. Se consideră, astfel, că doar 10% până la 20% din puterea motorului este folosită pentru propulsie. O cantitate semnificativă de energie este irosită prin gazele de eșapament, răcire și frecare.

Dacă ne referim la aspectele tehnice, o serie de verificări și îmbunătățiri vă pot ajuta să reduceți consumul de carburant. Iată se spun specialiștii despre potențialul de a economisi motorină:

Curățarea filtrului de aer și a radiatorului: până la 5% în timpul utilizării;

Aer condiționat oprit: între 3%  și 5% în timpul utilizării;

Presiune mare în anvelope pe drum: până la 7% în timpul utilizării;

Presiune scăzută în anvelope pe câmp: până la 10% în timpul utilizării;

Conducerea la turații reduse a motorului: până la 15% în timpul utilizării;

Îmbunătățirea gestionării transmisiei motorului: de la 5% până la 25% în timpul utilizării;

Conducerea manuală la turații reduse a motorului: de la 5% până la 15% în timpul utilizării.

Sfatul 1: Presiunea în anvelope

A venit timpul să vă gândiți mai puțin la cât de repede ajungeți dintr-o parte în alta cu tractorul. Asta pentru că viteza maximă a tractorului este limitată și de anvelope, iar cu cât tractorul este mai încărcat, cu atât viteza este mai mică. Este mai bine să conduceți încet pe câmp, cu presiune scăzută în anvelope, decât în viteză, cu presiune mare în anvelope. Timpul economisit este redus și nu justifică creșterea gradului de alunecare/frecare și compactarea sporită a solului. Atenție! Un mic derapaj se dorește și în teren. Cu toate acestea, pentru lucrări grele, aceasta ar trebui să fie de maximum 15 la sută. Tractoarele cu senzori radar arată șoferului și care este gradul curent de alunecare.

Sfatul 2: Îndepărtați tot ce nu este necesar

Tractorul ar trebui să aibă doar atât balast cât este necesar. Prin urmare, ar trebui să utilizați greutăți de diverse dimensiuni, flexibile. Greutățile pe roți sunt bune, dar sunt greu de scos și adesea rămân pe tractor chiar și atunci când nu sunt necesare. Producătorii de tractoare au prezentat câteva idei de balast flexibil, de exemplu, EZ-Ballast de la John Deere. Acest lucru nu a fost încă implementat la scară largă. Utilizarea greutăților optime pentru tractoarele standard aduce economii de până la 15% la motorină în cazul lucrărilor grele.

Dar atenție – siguranța este pe primul loc: cel puțin 20 la sută din greutatea totală trebuie să fie pe puntea din față. Capacitatea de a conduce tractorul în mod sigur trebuie menținută.

Sfatul 3: Lăsați motorul să respire

Introducerea unor standarde de emisii mai stricte a schimbat multe în ceea ce privește tehnologia motoarelor mașinilor agricole. Mai presus de toate, performanța la rece a crescut din cauza temperaturilor mai ridicate ale gazelor de eșapament. Noile filtre de aer ale tractoarelor opresc mai multă murdărie și praf. Filtrele de aer înfundate sporesc temperaturile gazelor de eșapament și implicit și consumul de combustibil. Așadar ar trebui să curățați în mod regulat suprafețele radiatorului și grila de admisie.

Sfatul 4: Setați corect sistemul de aer condiționat

Aerul condiționat al unui tractor de 250 de cai putere consumă energie. În zilele caniculare, acest consum poate ajunge între 3 și 4 litri de motorină pe oră. Folosiți aerul condiționat numai atunci când este absolut necesar. De altfel, sistemele de aer condiționat care sunt setate la o temperatura prea scăzută nu numai că vor consuma mai multă motorină, dar ar putea și să îmbolnăvească șoferul. Diferența dintre temperatura exterioară și temperatura din cabină nu trebuie să fie mai mare de 6°C. Dacă lucrați cu tractorul la o temperatură exterioară de 30°C, ar trebui să setați aerul condiționat din cabină la 24°C, nu mai jos de atât.

Sfatul 5: Reduceți turația motorului

Majoritatea tractoarelor, la o viteză nominală, au o turație de 2.000 rpm. Unele tractoare și combine de mare capacitate au deja motoarele lor proiectate pentru o viteză mai mică. În munca de zi cu zi, acest lucru înseamnă conducerea la viteze mici ori de câte ori este posibil. Tractoarele cu transmisii variabile continuu folosesc presiunea motorului.

Sfatul 6: Tractoarele nu sunt mașini de curse

La semafoare, unele tractoare îi uimesc pe șoferi, accelerând pentru a pleca cât mai repede. Cu toate acestea, capacitatea de accelerație a tractorului nu ar trebui exploatată pe deplin dacă nu este necesar. La unele transmisii CVT, nivelul de accelerație determină, de asemenea, comportamentul în rulare. Accelerația lentă are, de asemenea, avantajul că tractorul oprește ușor când se apropie de o intersecție sau de un stop.

Sfatul 7: Aderența economisește combustibil

Anvelopele de tractor ar trebui să asigure rezistență mică la rulare la viteze mari. Cu toate acestea, adevărata lor putere constă în faptul că tunelurile lor se împletesc cu solul câmpului și al pajiștilor. Asta asigură mașinii o tracțiune bună. Prin urmare, cauciucurile de pe tractoare nu ar trebui să fie foarte uzate. Regula generală: jumătate din adâncimea benzii de rulare face cultivarea solului mai scumpă cu 10 până la 20 la sută. Anvelopele cu o înălțime mai mică de 2 cm transferă doar maximum 80% din forța lor de tracțiune pe sol.

Sfatul 8: Opriți motorul când staționați

Tractoarele petrec mult timp în staționare, cu motorul pornit. Unele modele de tractor își reduc viteza de ralanti cu 200 până la 300 rpm de îndată ce scaunul șoferului este eliberat pentru câteva secunde. Chiar mai bine decât reducerea turației este oprirea tractorului în timp ce vorbiți sau așteptați. Și în unele situații acest lucru are și mai multe avantaje: Convorbirile cu angajații sau colegii sunt mai plăcute atunci când nu există zgomot de motor în fundal.

Sursa: agrointel.ro

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!