Criza coronavirusului suscită discuții privind transportul animalelor vii între țările membre UE și țări terțe.
Criticii menținerii traficului cu animale vii în această perioadă invocă efectele asupra sănătății animalelor care pot surveni din cauza întârzierilor în transport, ca urmare a controalelor la frontieră, și riscul care poate fi indus asupra sănătății oamenilor.
Peste 40 de membri ai Parlamentului European s-au alăturat unei coaliții de ONG-uri care solicită interdicția transportului animalelor pe distanțe lungi în timpul crizei coronavirusului. Aceștia susțin că reintroducerea controalelor la frontieră a dus la întârzieri care riscă să afecteze bunăstarea animalelor și, prin extindere, sănătatea umană.
Întârzierile la frontieră sporesc stresul animalelor și riscul de răspândire a bolilor zoonotice (boli pe care oamenii le pot lua de la animale), au spus parlamentarii într-o scrisoare trimisă săptămâna trecută ministrului croat care prezidează în prezent consiliul agriculturii al miniștrilor de resort din UE, Marija Vučković, solicitând suspendarea tuturor transporturilor de animale de fermă vii între statele membre în călătorii de peste opt ore, precum și a tuturor exporturilor pe uscat și pe mare de animale vii către țări din afara UE.
Organizația europeană de agricultori, COPA-COGECA, susține, într-un raport privind impactul crizei COVID-19 asupra sectorului agricol, că transportul animalelor vii trebuie să beneficieze de controale rapide de frontieră din cauza cerințelor de bunăstare a animalelor. Raportul a fost prezentat miniștrilor agriculturii din UE în cadrul unei videoconferințe care a avut loc săptămâna trecută.
Comisia Europeană a inclus animalele vii într-o listă de bunuri prioritare care pot trece frontierele cu ușurință prin așa-numitele „coridoare verzi” și a emis recomandări statelor membre în ghidurile de gestionare a frontierelor publicate de Comisie la data de 16 martie a.c.
„Libera circulație a mărfurilor este crucială pentru a menține disponibilitatea mărfurilor. Acest lucru este important în special pentru bunurile esențiale, cum ar fi livrările de hrană, inclusiv animale, echipamentele medicale și de protecție vitale. Măsurile de control nu ar trebui să provoace perturbări grave ale lanțurilor de aprovizionare, ale serviciilor esențiale de interes general și ale economiilor naționale și ale economiei UE în ansamblu. Statele membre ar trebui să desemneze benzile prioritare pentru transportul de marfă (de exemplu, pe „benzile verzi”)”, a transmis Comisia într-un comunicat de presă emis cu ocazia lansării ghidului.
Statele membre au luat măsuri pentru atenuarea acestor probleme, dedicând benzi specifice pentru transportul animalelor și, în această etapă, Comisia nu este informată cu privire la nicio problemă majoră cu privire la transportul animalelor pe drum.