Știri din Moldova

Noi oportunități pentru mierea moldovenească: Ce oferă piața scandinavă

Author: AgroExpert
export mierea moldovenească: Ce oferă piața scandinavă - agroexpert.md

Piața nordică atrage exportatorii de miere din Moldova datorită prețurilor competitive și reputației pentru plăți sigure și la timp. În acest context, patru producători moldoveni au participat recent la o misiune comercială în Suedia și Danemarca, pentru a înțelege specificul pieței nordice, de a cunoaște preferințele consumatorilor, cerințele importatorilor, precum și de a explora noi canale de distribuție. 

„Accesul la supermarketurile din țările scandinave se face prin contracte directe sau distribuitori, dar impune certificări stricte de siguranță alimentară, precum BRC sau IFS și conformitate socială conform standardelor BSCI. Listarea este posibilă doar de două ori pe an, în perioade prestabilite, iar furnizorii trebuie să prezinte informații despre preț, logistică, prognoze de vânzări și planuri de promovare”, explică Tatiana Burca, director marketing și export în cadrul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală.

În prezent, exportatorii moldoveni de miere nu dețin toate certificările necesare pentru a livra mierea direct în rețelele de supermarket din țările scandinave.

„În termen scurt și mediu, cu investiții mai reduse, exportatorii de miere din țara noastră au posibilitate de accesare a piețelor nordice prin mărci private și prin intermediul distribuitorilor. Datele arată că segmentul de mărci private avansează mai repede decât cel al brandurilor individuale ale producătorilor, fiind mai accesibil ca preț. Trebuie să ținem cont de faptul că logistica până în țările scandinave și cea internă, adaosurile distribuitorilor și investițiile în marketing pot ajunge, uneori, să reprezinte până la două treimi din prețul de raft”, subliniază Tatiana Burcă.

Exportatorii de miere din Moldova trebuie să țină cont de faptul că majoritatea consumatorilor din Danemarca și Suedia sunt sensibili la preț pentru această categorie de produse. Deși volumul consumului de miere nu a scăzut în ultimii trei ani, profilul cumpărătorilor s-a schimbat, aceștia orientându-se tot mai mult spre produse mai accesibile ca preț. 

Pentru consumatorii locali, mierea autohtonă este cea mai apreciată; aceasta este urmată de mierea provenită din țări din cadrul Uniunii Europene. Mierea importată din afara UE este utilizată predominant în mixuri și se vinde sub mărci private în categorii de preț mai accesibile pentru consumatori.

În segmentul mierii importate, principalele surse de concurență pentru Moldova pe piața nordică sunt mierea din Ungaria, România, Bulgaria și Ucraina, ultima influențând puternic nivelul prețurilor, în special în segmentul mierii poliflore. De asemenea, există importuri de miere din țări îndepărtate, precum Argentina și Mexic.

În ciuda competiției acerbe cu mierea produsă în țările vecine, colaborarea cu consolidatorii rămâne posibilă. Totuși, cerințele sunt foarte stricte și includ necesitatea unor analize detaliate, precum LC-HRMS, NRM și C13, efectuate în laboratoare recunoscute, cum ar fi Intertek, Eurofins sau QSI.

Deși accesul pe piața nordică este provocator, cu cerințe stricte și o competiție intensă, aceasta reprezintă o oportunitate semnificativă pentru exportatorii de miere din Moldova. Investițiile în certificări de siguranță alimentară și conformitate socială, adaptarea la preferințele consumatorilor și explorarea segmentului de mărci private pot deschide noi uși pentru produsele moldovenești.

Activitatea a fost organizată de proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală, în parteneriat cu Open Trade Gate Sweden și Asociația Exportatorilor de Miere din Moldova, și a oferit participanților ocazia de a descoperi atât oportunitățile, cât și provocările pieței nordice. Totodată, exportatorii au aflat detalii despre traseul complex pe care mierea moldovenească îl parcurge până ajunge pe rafturile supermarketurilor din Suedia și Danemarca.

Datele statistice arată că, în ultimii ani, s-a înregistrat o scădere a prețului pentru mierea moldovenească exportată. Dacă în 2021-2022 prețul mediu de export era de 3,7 dolari/kg, în 2024 mierea se vinde în mediu la un preț de 2,6 dolari/kg. De menționat că mierea moldovenească este exportată preponderent în vrac.

În perioada ianuarie–octombrie, 2024 Moldova a exportat 3.150 de tone de miere. Mai mult de jumătate din această cantitate a fost exportată în România (957 de tone) și Italia (637 de tone). Mierea din Moldova a ajuns și către destinații îndepărtate precum Norvegia și Canada. 

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!