Moldova

Volumul de miere s-a înjumătățit în acest an

Author: Tatiana Cojocaru
volum redus de miere

Producția de miere a înregistrat o scădere dramatică, ajungând la doar jumătate din media obișnuită a anilor precedenți. Reducerea semnificativă a fost cauzată de condițiile meteorologice nefavorabile, cât și de lipsa unor politici sustenabile pentru sprijinirea apicultorilor în această perioadă critică. Potrivit estimărilor preliminare, volumul obținut de miere în acest an s-a înjumătățit. Chiar și așa, în baza stocurilor de anul trecut, exportul mierii nu s-a oprit, doar în primele șapte luni ale anului 2025, s-au exportat 2404 tone de miere, în valoare de 6,43 milioane dolari.

Din datele statistice, se constată că în anul 2024, volumul total exportat a fost de 4153 tone, în valoare de 10,69 milioane dolari, dintre care 3744 tone în Uniunea Europeană și 410 tone către alte piețe. Producția de miere pentru 2024 a fost estimată la peste 5 mii de tone, pe când în acest abia dacă se va ajunge la 2000 de tone. Chiar dacă producția de miere în Republica Moldova, este în descreștere în ultimii ani, potrivit lui Vitalie Popa, președintele Asociației Exportatorilor de Produse Apicole, mierea moldovenească este apreciată tot mai mult în țările UE.

„Timp de 15 ani, produsele noastre apicole au fost exportate în peste 24 de țări ale lumii. Preponderent, mierea se vinde angro, neambalată și ajunge în țările UE. An de an, sunt explorate destinații noi, dar în top rămân țări ca Franța, Italia, Germania, România, Cehia, Polonia, însă și în cantități mai mici, ambalate au ajuns în Canada și SUA. Totodată au fost efectuate unele exporturi în țările nordice precum Suedia, Finlanda și Estonia. Din păcate, producția de miere în Republica Moldova, este în descreștere în ultimii ani. Dacă în 2017 am avut peste 5 mii de tone exportate, în 2018 a început să scadă ușor ajungând la 4500 tone, în 2019 a continuat diminuarea, exportându-se în jur de 4 mii tone, în 2020 puțin peste 3 mii tone. Din anul 2021 cantitatea exportată a oscilat între 3000 - 3 600 tone de miere. Anul trecut, am exportat 4153 tone, dintre care 3744 în Uniunea Europeană. În primele șapte luni din 2025, s-au exportat 2404 tone de miere în valoare de 6,43 milioane dolari SUA, provenite în mare parte din stocurile rămase din 2024, când producția a depășit 5 mii de tone. În acest an, situația este mai dificilă, sperăm să ajungem la 2,300 – 2,500 tone” a explicat Vitalie Popa, președintele Asociației Exportatorilor de Produse Apicole din Republica Moldova.

Pe lângă faptul că s-a redus drastic volumul de miere în acest an, prețul la export nu este unul atât de avantajos. Însă există speranța că datorită calității și promovării la diferite expoziții internațioanele, situația se va îmbunătăți. Vitalie Popa consideră că în ciuda provocărilor, este esențial ca sectorul apicol moldovenesc să colaboreze și să promoveze mierea de origine moldovenească, pentru a construi un brand puternic, înalt apreciat în Uniunea Europeană.

„Piața internă consumă în jur de 700 tone, anul acesta nu am avut nicio producție de miere de salcâm și de tei, prin urmare am estimat o scădere de două mii de tone de miere din producția totală. Partea proastă este că prețul este destul de mic, de numai 2,5 euro per kilogram, noi nu putem lucra cu așa preț, căci rămânem cu 60 de cenți, ceea ce este puțin pentru a acoperi toate costurile de logistică. În plus, din motiv că nu avem siguranța unei producții mari de miere în acest an, nu vom putea garanta volumul solicitat. De regulă, am avut stabilită cifra de 3500 tone, pentru a putea obține un preț bun. Sperăm că în următoarele luni să se îmbunătățească oferta la exporturi. Noi în perioada 23-27 septembrie, împreună cu Asociaţia Naţională a Apicultorilor din Republica Moldova, membră a Federaţiei Internaţionale a Apicultorilor „Apimondia”, vom participa la Copenhaga, Danemarca, la Congresul Internaţional al APIMONDIA cu brandul de țară – „Miere de Moldova”. Iar alături de Asociația „Moldova Fruct”,  în intervalul 4 - 8 octombrie 2025, vom fi prezenți în cadrul expoziției internaționale Anuga 2025, la Cologne, Germania, de asemenea cu brandul de țară – „Miere de Moldova”. Depunem eforturi pentru ca produsul nostru să fie recunoscut și solicitat tot mai mult în UE” a declarat Vitalie Popa.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!