Anul trecut cheltuielile operaţionale suportate de catre operatorii de pe piaţă la importul şi comerţul cu ridicata a produselor petroliere au constituit 451,13 lei pentru o tonă, fiind în creştere cu 75,83 lei per tonă, adică cu circa 20% faţă de anul 2021, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică.
Cel mai mult au crescut cheltuilile adiminstrative – cu circa 25%, în timp ce costurile comerciale sau cele legate de dobânzi aferente creditelor s-au majorat cu circa 15%.
Cel mai mult au crescut cheltuielile de personal
Astfel, costurile de personal privind salariile şi contribuţiile au constituit - 169,14 lei/tona.
Cheltuielile de transport şi întreţinere a parcului auto - 72,37 lei/tona, iar cele pentru dobânzi bancare şi servicii bancare - 46,83 lei/tona.
Raportul relevă că în cazul comerţului cu amănuntul, cheltuielile suportate de operatori au crescut anul trecut cu doar 3% şi au constituit 2,05 lei la un litru, ceea ce este cu doar şase bani mai mult decât în 2021 şi de circa nouă ori şi ceva mai puţin decât rata inflaţiei din 2022.
Doar 6 bani pentru marketing, audit şi servicii IT
Calculele ANRE arată că ponderea cea mai mare a cheltuielilor operaţionale la comerţul cu amănutul a revenit pe seama costurilor de personal privind salariile şi contributiile - 0,79 lei la un litru, adică 38,28% din total, şi cele pentru leasing operaţional (locaţiunea staţiilor şi şeasingul altor mijloace fixe) -0,37 lei/litru, sau 17,8%.
Cel mai mici cheltuieli suportate de companiile petroliere sunt pentru servicii IT, marketing, audit şi publicitate - doar şase bani la un litru, sau 2,9% din cheltuilile operaţionale, sau 0,05% din preţul final la pompă.
De notat că costurile de achiziţie a produselor petroliere şi taxele şi accizele achitate la importul şi comercializarea carburanţilor depăşesc 90% din preţul final la pompă.