Gestionarea eficientă a bugetului este o element esențial pentru succesul pe termen lung al unei întreprinderi. Cu toate acestea, această sarcină nu este doar despre cifre și cheltuieli, este despre o înțelegere profundă a priorităților, a pieței și a riscurilor asociate. Am discutat cu expertul economic Viorel Chivriga despre aspectele cheie ale gestionării bugetului în întreprinderi și strategiile esențiale pentru a asigura o dezvoltare sustenabilă și profitabilă.
Planificarea cu precizie
Unul dintre pilonii de bază ai gestionării bugetului este planificarea riguroasă. Fiecare aspect al mersului întreprinderii trebuie să fie prevăzut și evaluat cu atenție. Costurile și cheltuielile trebuie să fie gestionate cu precizie, luând în considerare nu doar necesitățile imediate, ci și perspectivele pe termen lung ale afacerii.
„Este crucial să se stabilească prioritățile corecte. Adesea, întreprinderile se confruntă cu provocări din cauza acumulării de cheltuieli neprioritare, care pot încetini sau chiar opri dezvoltarea. Astfel, o atenție deosebită trebuie acordată determinării ceea ce este cu adevărat esențial pentru întreprindere”, spune expertul.
Adaptarea la schimbările pieței
În același timp, este important să se monitorizeze evoluția pieței pentru a face achiziții esențiale pentru întreprindere, evitând costurile inutile care ar putea aduce prejudicii.
Un control riguros la fiecare etapă este esențial, iar pentru un antreprenor în creștere, sprijinul contabil este de neprețuit. Colaborarea cu o asociație din domeniu sau cu alți antreprenori poate fi extrem de benefică, oferind un suport valoros și perspective noi pentru dezvoltarea afacerii.
Focus pe performanță și inovare
Gestionarea riscurilor
Instabilitatea financiară este o realitate cu care întreprinderile se confruntă periodic. Expertul afirmă că fiecare antrenor are probabil propriul său scenariu de cum să gestioneze situațiile ce ar putea apărea. Totuși, nu exclude că sunt unii care nu și-au pregătit un plan de acțiuni din lipsa atât de cunoștințe, cât și de experiență.
„Există antreprenori cu zeci de ani de experiență care nu se implică în afaceri care prezintă anumite riscuri, fie de natură pieței sau naturală. Aceștia sunt atenți la schimbările din piață și la alegerea partenerilor, dar sunt foarte deschiși să colaboreze. Nu cred că o întreprindere ar trebui să-și dezvolte afacerea folosind toate resursele financiare disponibile la un moment dat. Există situații imprevizibile, de aceea ar trebui să aibă un fond mic pentru a face față acestor situații de instabilitate și pentru a gestiona astfel de circumstanțe. Este mai prudent să păstreze o rezervă financiară pentru astfel de situații în anii cu venituri mai bune”, susține Chivriga.
Pe de altă parte, expertul subliniază și importanța finanțărilor externe și a asigurărilor în sectorul agricol.
„În Republica Moldova, asigurarea stagnează. Cu toate acestea, mulți antreprenori se confruntă cu fenomene care își pun în pericol evoluția afacerilor în anumiți ani, cum ar fi seceta sau anumite boli în sectorul zootehnic. Pentru mulți dintre aceștia, asigurarea devine o necesitate. Există probleme în ceea ce privește posibilitatea de a asigura, de exemplu, o plantație doar împotriva unui singur risc natural, nu împotriva mai multor fenomene. Totuși, este important să se recunoască că asigurarea oferă o protecție crucială și trebuie să capete o mai mare importanță în planificarea afacerilor”.
În ceea ce privește comerțul cu produse, există o multitudine de riscuri legate de fluctuațiile prețurilor pe piețele interne și externe. De exemplu, în timpul pandemiei sau în contextul unor situații geopolitice, aceste riscuri devin evidente. În planificarea financiară, fiecare antreprenor trebuie să ia în considerare anumite costuri financiare neașteptate și presiuni care ar putea influența performanța întreprinderii.
Expertul subliniază, de asemenea, importanța investigării și comparării echipamentelor și produselor disponibile pe piață înainte de a face achiziții.
„De exemplu, piața echipamentelor agricole și a utilajelor este destul de dezvoltată, oferind o varietate mare de produse, fie importate, fie produse local în Republica Moldova. Nu este suficient să alegem produsele doar pe baza prețului. Trebuie să ne uităm și la imaginea companiei furnizoare, la feedback-ul utilizatorilor și la riscurile de logistică, pentru a face achiziții informate”, a conchis expertul.
*Acest material este realizat cu susținerea Mikro Kapital Moldova
Despre Mikro Kapital Moldova
Membru al grupului internațional, Mikro Kapital Moldova este o instituţie financiară nebancară specializată în furnizarea de microfinanţare pentru IMM-uri din diverse domenii de activitate. Compania sprijină antreprenorii şi fermierii, care au nevoie de capital rapid pentru desfăşurarea activităţii, prin procese accelerate de analiză şi validare a cererilor de finanţare şi studii de evaluare a riscurilor prompt realizate.
Grupul Mikro Kapital investeşte continuu şi susţine instituţiile financiare specializate în finanţarea întreprinderilor mici şi mijlocii din CSI, Europa de Vest şi America Centrală. În prezent, grupul de companii Mikro Kapital activează pe pieţele financiare din Luxemburg, Italia, Elveția, România, Republica Cehă, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Hong Kong și Ungaria.