În prima săptămână a lunii septembrie, consumatorii din R. Moldova au fost martorii unei scăderi notabile a prețului uleiului de floarea soarelui. Acesta a înregistrat o scădere de 12,2%, de la 29,50 lei/sticlă la 25,90 lei/sticlă. Potrivit expertului Iurie Rija, o asemenea evoluție merită analizată pentru a înțelege factorii care au stat la baza acestei modificări și impactul lor asupra economiei.
Principala cauză este determinată de scăderea prețului de achiziție la floarea soarelui. Acesta a cunoscut un declin de la 7,50-8 lei/kg în lunile aprilie- august la 6,80 lei/kg în luna septembrie (preț TVA inclus la porțile fabricii producătoare).
Micșorarea respectivă a determinat diminuarea costului de producție. Astfel, la actualul preț de achiziție pentru floarea soarelui, costul de producție la ulei brut (nerafinat) este de aproximativ 11,5 lei/kg.
Din acest cost:
- 85%-90% reprezintă cheltuielile pentru materia primă;
- 4% sunt destinate energiei electrice și termice;
- 3% merg către salarii și impozite pe acestea.
Cu toate acestea, procesul de obținere a uleiului rafinat, pe care majoritatea consumatorilor îl achiziționează, implică și alte costuri:
- Procedura de rafinare adaugă un cost suplimentar de 1,50 lei/kg;
- Îmbutelierea uleiului implică costuri de 2,50 lei/kg;
- Sunt, de asemenea, incluse și alte costuri și cheltuieli, de natură comercială și administrativă.
La actualul preț de achiziție pentru materia primă, costul de producere a unei sticle de ulei rafinat de 0,955 l este estimat la 14,8-15 lei/kg.
Piața uleiului de floarea soarelui a cunoscut variații interesante în 2023, atrăgând atenția economiștilor și a analiștilor de piață. Deși prețul de achiziție la floarea soarelui a înregistrat o scădere de 11% în perioada martie-septembrie 2023, de la 7.083 de lei/tonă fără TVA la 6.282 de lei/tonă fără TVA, surpriza vine din partea prețului de vânzare a uleiului pentru consumatori.
Acesta a scăzut într-o proporție chiar mai mare, de 12,2%, de la 24,6 lei/sticlă fără TVA la 21,60 lei/sticlă fără TVA. Cu toate acestea, costurile de producție al uzinei au avut o scădere mai modestă, de doar 7%, de la 15,8 lei/sticlă la 14,8 lei/sticlă.
„Totodată, deși prețul scade într-o măsură mai mare decât costul de producere, rentabilitatea producătorului oricum rămâne una interesantă- de peste 30%, deci putem utiliza aforismul simplist „este de unde”. Rentabilitatea înaltă al producătorului de ulei ambalat, chiar și în contextul unei scăderi a prețurilor, evidențiază faptul că producția locală are un rol vital în generarea valorii adăugate pentru o țară”, punctează expertul.
Rentabilitatea înaltă este un indicator al capacității producătorului de a genera această valoare adăugată în mod eficient și sustenabil.
„Această valoare adăugată contribuie nu doar la prosperitatea economică, dar și la consolidarea structurilor socio-economice. Mai mult ca atât, cu cât un produs parcurge mai multe faze tehnologice, cu atât valoarea lui adăugată crește, ce este valabil și pentru uleiul îmbuteliat, mai rentabil în vânzări comparativ cu uleiul brut în vrac”, a conchis Iurie Rija.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!