Prețuri și Tendințe

Exporturile de rapiță - cum a început sezonul 2025/2026?

Author: Ilinca Fiodorov
Expert: Iurie Rija
Exporturile de rapiță - agroexpert.md

În perioada 1–24 iulie 2025, din Republica Moldova au fost exportate deja 82,4 mii tone de rapiță - un debut destul de activ al sezonului agricol 2025–2026. Acest volum depășește de peste două ori cantitatea exportată în întreaga lună iulie a anului trecut, când din țară au fost livrate 38,2 mii tone de rapiță.

„Ritmul actual amintește de dinamica accelerată a exporturilor din sezonul 2023–2024, când în luna iulie au fost exportate circa 100 mii de tone, fapt care a permis Republicii Moldova să intre în top trei cei mai importanți furnizori de rapiță ai Uniunii Europene. Este tot mai posibil ca un scenariu asemănător să se repete și în acest sezon, deoarece rapița din Republica Moldova continuă să fie solicitată peste hotare, chiar dacă în Uniunea Europeană producția proprie a crescut față de anul trecut”, explică expertul în agro-market Iurie Rija.

Debutul dinamic al exporturilor este un semn al deschiderii favorabile a sezonului agricol 2025–2026 cu o poziționare competitivă a rapiței moldovenești pe piețele europene. Prețul mediu de export în luna iulie 2025 este de 8,99 lei/kg, în ușoară creștere față de luna iulie 2024, când prețul mediu s-a situat la 8,74 lei/kg.

În perioada 1–24 iulie 2025, exporturile de rapiță din Republica Moldova au fost dominate de trei companii care, împreună, au livrat aproape jumătate din întregul volum exportat în acest interval. Liderul este compania „RUSAGRO-PRIM” SRL, care a exportat 17 227 de tone, reprezentând peste 20% din totalul volumului livrat peste hotare. Urmează SRL „VADALEX GRAINS” cu 12 465 de tone și „OROM-IMEXPO” SRL, care a livrat 10 197 de tone de rapiță. Împreună, aceste trei companii au exportat circa 40 000 de tone, adică aproape 49% din cele 82.484 de tone în total.

În luna iulie 2025, principalele destinații de export pentru rapița moldovenească au continuat să fie România și Bulgaria, două piețe tradiționale care absorb cantități mari datorită capacităților de procesare pe care le dețin. România a importat 52 995 de tone de rapiță la un preț mediu de 8,95 lei/kg, iar Bulgaria a achiziționat 15 682 de tone la un preț ușor mai ridicat, de 9,21 lei/kg. Împreună, aceste două țări au procurat 68 677 de tone de rapiță, ce reprezintă 83% din volumul total exportat de Republica Moldova în această perioadă.

Transportul rapiței în iulie 2025: Cel de tip rutier domină, Giurgiuleștiul rămâne nod-cheie

În perioada 1–24 iulie 2025, majoritatea absolută a exporturilor de rapiță din Republica Moldova s-a realizat prin transport rutier, care a asigurat livrarea a circa 57 868 tone, echivalentul a 70% din volumul total exportat. Ponderea ridicată reconfirmă rolul central al infrastructurii rutiere în logistica agricolă a țării și sugerează că, pentru sezonul agricol 2025–2026, acest tip de transport va rămâne mijlocul dominant de livrare a recoltei.

Transportul fluvial se clasează pe locul al doilea, cu 14 065 tone exportate, adică 17% din total. Transportul feroviar a fost utilizat pentru exportul a 10 550 tone, ce reprezintă 13% din total, semnalând că acest mijloc continuă să joace un rol important în zonele unde logistica rutieră este mai puțin competitivă.

Analiza transportului utilizat pentru exporturile de rapiță, perioada 1- 24 iulie 2025

Analiza punctelor vamale evidențiază dominanța zonei Giurgiulești. Cel mai solicitat punct a fost Giurgiulești-Rutier, prin care au fost exportate 37 075 tone de rapiță, reprezentând 44,9% din total. Urmează Giurgiulești-Port, cu 14 065 tone exportate (17,1%). Un alt punct relevant este vama Etulia, aferentă transportului feroviar, prin care au fost livrate 10 550 tone (12,8% din total).

Giurgiuleștiul, în ambele sale componente – rutieră și portuară – rămâne nodul logistic esențial al Republicii Moldova pentru exporturile de rapiță dar și a celorlalte cereale și oleaginoase.

Investițiile în infrastructura rutieră din sudul țării și menținerea accesului eficient la punctele vamale- cheie sunt necesare pentru asigurarea unui flux constant și rapid de marfă către piețele externe.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!