Adesea oamenii din oraș visează la viața de la sat din motivul vieții urbane dinamice și agitate. Aer curat, produse naturale, locuri istorice, valori culturale - toate acestea îi ajută pe locuitorii orașelor să ia o pauză de la zgomotele și agitația obișnuită, să învețe despre viața de la sate și tradițiile populare. Cu toate acestea, nu orice persoană poate părăsi civilizația pentru a se muta în sat pentru totdeauna. O soluție în acest sens sunt escapadele periodice în localitățile rurale și experiențele agroturistice.
Agroturismul este un sector al industriei turismului orientat spre valorificarea resurselor naturale, patrimoniului cultural și istoric și a altor resurse din potențialul turistic rural în vederea creării unui produs turistic. Turiștii vin după experiențe: să trăiască stilul de viață rural, să facă cunoștință cu cultura, obiceiurile, tradițiile, gastronomia locală și să se implice în munca tradițională locală.
Republica Moldova dispune de potențial agroturistic bogat, însă nu este pe deplin valorificat. În era digitală promovarea agroturismului și atragerea vizitatorilor în mediul rural pe cât de rapid și eficient ar fi, pe atât de provocator pentru actorii pieței. Marketingul cu aplicarea instrumentelor digitale, cum ar fi utilizarea platformelor de social media, precum Instagram și Facebook și a platformelor de mesagerie așa ca Viber sau Telegram s-au dovedit a fi de mare succes. Prin intermediul acestor canale digitale se sporește vizibilitatea ofertanților de produse și servicii agroturistice. Prin crearea conținutului și distribuirea acestuia se facilitează interacțiunea cu comunitățile online, iar producătorii pot atrage un public mai larg.
Pentru a avea succes în lumea online este nevoie ca antreprenorul să întreprindă câțiva pași importanți:
- Pasul 1: Crearea Brandingului care este cartea de vizită online a afacerii. Brandingul companiei se referă la acele puncte forte personale care o diferențiază de alte companii și o scot din anonimat. Imaginea brandului trebuie să reflecte identitatea de brand (logo, slogan, poziționare) și relevanța lui.
- Pasul 2: Crearea și descrierea contului de business pe rețelele de socializare (meta business suite este un instrument indispensabil în acest scop). Odată creat, contul este necesar a fi descris. Descrierea profilului de business este necesar a fi laconică, clară și relevantă care ar descrie cu exactitate afacerea. Este necesar de evitat conținuturile irelevante și cele care nu au o asociere clară cu afacerea.
- Pasul 3: Crearea conținuturilor digitale. Pentru a menține interesul comunității este necesar de creat conținuturi ce oferă maximă utilitate audienței (Ex: noutăți din domeniu și oferte unice și exclusive). Conținutul digital trebuie să corespundă obiectivului urmărit, fie că este vorba despre crearea unei oferte exclusive, despre informarea publicului cu privire la reduceri de prețuri sau despre a obține un feedback de la clienți. În acest sens,este indispensabilă și alegerea corectă a titlului conținutului digital. Titlul postării sau denumirea grupului din mesagerie trebuie să reflecte scopul acestora. Un titlu atrăgător sau o denumire memorabilă va contribui la atragerea publicului, precum și va oferi comunității idei clare despre ceea ce va urma. Un rol important îl au și materialele vizuale statice și dinamice atașate în conținuturile digitale. Acestea este necesar să fie de înaltă calitate și să se asocieze cu tematica postării sau a grupului.
- Pasul 4: Comunicarea permanentă cu comunitatea prin prezența online cât mai diversificată care să atragă atenția și să genereze trafic. Este importantă comunicarea consecventă și continuă pentru că crearea comunității este un efort continuu și de lungă durată.
Fiind implicați în realizarea multiplelor sarcini (administrative, de producere, comercializare, etc.), este o adevărată provocare pentru antreprenori să țină pasul cu toate responsabilitățile și să se încadreze în termenii optimali. O soluție în acest sens, pentru afacerile din agroturism, ar fi utilizarea unor aplicații pentru sisteme automate de rezervări, înregistrări, distribuiri, care cu siguranță vor economisi timpul prețios mai cu seamă în sezonul de vârf și vor reduce sarcinile administrative. Implicarea generației tinere din gospodărie în gestionarea activităților digitale este foarte utilă, dat fiind faptul că tinerii posedă competențele și abilitățile necesare.
Pentru succesul întreprinderilor agroturistice și o dinamică pozitivă a traficului de vizitatori este recomandată crearea conexiunilor dintre producătorii locali, precum: colaborarea și organizarea în comun a evenimentelor, prestarea în comun a serviciilor agroturistice, ce ar forma un produs turistic complex. Un exemplu de succes în acest sens este colaborarea a trei antreprenori agro-turistici din localitatea Puhăceni, raionul Anenii Noi: Casa rurală MillaVerra care oferă experiențe turistice de aventură, ApiHerb producătorul local de cosmetică naturală, plante medicinale, ceaiuri, tincturi și uleiuri din plante și Petrovgrup SRL ce oferă servicii de catering pentru orice eveniment utilizând legumele și fructele produse în propria gospodărie.
În vederea informării publicului despre existența lor, chiar din momentul inițierii afacerii, toți trei antreprenori și-au creat conturi pe platformele social media cu atașarea adresei de email, numărului de contact, precum și și-au creat grupuri de mesagerie în Viber, Telegram, WhatsApp, urmate de crearea pictogramei și logoului pentru recunoașterea ușoară a acestora (figura 1). Conținuturile digitale sunt permanent actualizate, astfel vizibilitatea a sporit și efectul este înregistrat, însă crearea comunității fidele și atragerea potențialilor clienți este o muncă de lungă durată.
Figura 1. Crearea logou-lui și a profilurilor pe platforma Facebook
Pe parcursul activității individuale antreprenorii au observat că „unde-i unul nu-i putere” și s-au decis să își unească forțele pentru a oferi în comun produsul turistic complex și au atestat că ideea a fost una de succes pentru că „unde-s mulți puterea crește”. În vederea realizării scopului de dezvoltare a turismului în localitatea Puhăceni, antreprenorii s-au asociat prin diversitate pentru unitate. Cu sprijinul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP) prin intermediul Fondului Polonez pentru Inovații, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone, în anul 2023 grație proiectului „InnoVillage - talent scaling for sustainable business” au fost create soluții digitale care au ajutat localitatea Puhăceni să își sporească semnificativ vizibilitatea pe online și să inițieze și dezvolte inițiativele de promovarea a turismului în localitate. Astfel, prin intermediul Programului InnoVillage a fost creat un brand unic al localității (figura 2) luând în considerație legenda satului, dar și faptul că satul Puhăceni mai este numit și satul bicicletelor deoarece promovează și utilizează acest tip de transport eco. Aici orice gospodărie dispune de cel puțin o bicicletă și de e frig sau cald, toată lumea e pe bicicletă.
Figura 2. Brandul turistic al satului Puhăceni
În anul curent, inițiativele inovatoare continuă cu suportul proiectului „Tourism Business Booster – cross polenizarea creativă pentru dezvoltarea afacerilor din agroturism”, ce este implementat de Asociația femeilor antreprenoare din Radom, Polonia în parteneriat cu Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova, cu sprijinul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP) prin intermediul Fondul Polonez pentru Inovații, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone.
Un instrument digital creat cu suportul proiectelor menționate mai sus a fost adăugarea locațiilor în aplicația Google Maps, în vederea sporirii vizibilității și facilitării accesului turiștilor la serviciile prestate.
O altă realizare digitală a fost proiectarea unei rute turistice digitale în Google Maps în cadrul căreia fiecare loc/stație are un cod QR, pe care turiștii l-ar putea scana (Figura 4).
Figura 4. Crearea rutei digitale în Google Maps
După scanare, aceștia vor fi redirecționați către o pagină care va descrie istoria/faptele distractive despre loc/popas.
Un aspect important al organizării activităților din agroturism este crearea corectă și cu costuri reduse a sistemului digital de rezervări. În vederea facilitării accesului turiștilor la informația despre rezervări, precum și la posibilitatea rezervărilor independente de către turiști Casa rurală MillaVera a creat butonul de rezervări chiar pe contul de Facebook. MillaVera oferă posibilitate turiștilor de a avea o aventură plină de adrenalină cu ATV – urile, iar rezervarea acestora se poate face accesând butonul de rezervare.
Figura 5. Sistemul de rezervări pe platforma Facebook
Prestarea în comun a serviciilor pentru turiști de către cei trei antreprenori agroturistici ar putea crea în comun un produs turistic autentic. În acest sens se planifică crearea a două rute turistice gamificate, pline de aventură și divertisment: 1) cu bicicleta în intravilanul Puhăceni și 2) cu ATV – ul în extravilanul localității. Aceste rute ce vor include destinații arheologice, istorice, culturale și experiențiale agricole.
La fiecare popas, vizitatorii vor fi ghidați să descopere legendele satului, ocupațiile localnicilor, dar și să experimenteze din activitățile de producere și colectare a plantelor medicinale. Gastronomia autentică va fi asigurată de Petrovgrup SRL. Meniul este divers și pe lângă bucatele tradiționale din bucătăria moldovenească și cea europeană, mai include un deliciu culinar autentic zonei „plăcinta rece” (Figura 6).
Figura 6. Servicii de catering oferite de „Petrovgrup SRL”
Serviciile de catering oferite de Petrovgrup SRL vor oferi posibilitate atât turiștilor de pe traseele cu ATV – urile, cât și celor din zonele de camping pline de istorii și semnificații autentice de pe malul Nistrului, precum și oricărui turist și localnic să savureze delicii culinare pe orice gust și în orice loc.
Traseele cu ATV-urile vor fi create și în format digital, astfel ca să li se ofere turiștilor informațiile preliminare despre acestea, precum și să se faciliteze accesul la traseu. De asemenea, va fi creat un pliant ce va include toate destinațiile incluse în trasee, însoțite de un cod QR. Scanarea acestuia va redirecționa turistul către istoria/legenda locului despre fiecare obiectiv turistic inclus în traseu.
O soluție digitală în vederea promovării afacerilor din agroturism este și crearea unui cont Google My Business (figura 7).
Google My Business (GMB) este un instrument gratuit și eficient pentru promovarea companiilor locale. Servește în calitate de carte de vizită din mediul online pe care o poate vedea utilizatorul atunci când efectuează o căutare generală pe Google Maps. Folosind contul personal de gmail, antreprenorii din agroturism vor completa și actualiza informațiile despre afacere. Dacă un utilizator va introduce în bara de căutare din Google Maps serviciului pe care îl furnizează antreprenorii, atunci pe ecran apare o listă de companii potrivite din regiune. Locațiile din listă depind de locația utilizatorului - cu cât obiectul este mai aproape, cu atât este mai sus pe listă.
Eforturile în vederea promovării colaborării dintre companiile agroturistice continuă cu suportul Proiectului "Turism Business Booster – cross polenizarea creativă pentru dezvoltarea afacerilor din agroturism", în vederea promovării colaborării între antreprenorii din mediul rural și reprezentanții mediului academic. Scopul acestei colaborări constă în valorificarea potențialului agroturistic al zonelor rurale din Republica Moldova pentru a promova o creștere economică incluzivă și echitabilă, de care beneficiază atât afacerile locale, cât și comunitatea în ansamblu, păstrând în același timp patrimoniul cultural și mediul înconjurător.
Realizarea tuturor activităților de organizare și promovare a agroturismului este, cu siguranță, o provocare, dar posedând cunoștințe, creativitate și perseverență, antreprenorii din agroturism vor putea depăși toate obstacolele și vor crea experiențe de neuitat pentru vizitatorii lor. Identificând soluții inovatoare, construind conexiuni puternice cu comunitatea, și utilizând tehnologiile cu creativitate, antreprenorii pot contribui la valorificarea durabilă a potențialului turistic din mediul rural, pot crea un viitor prosper pentru gospodăriile lor, precum și pentru industria turismului în ansamblu.
*Autor: Elena Nirean