Prețuri și Tendințe

Portul Giurgiulești a fost utilizat peste limitele operaționale

Author: AgroExpert
Transbordările de mărfuri au depășit 2,6 milioane tone, peste capacitățile portului cu 30% - agroexpert.md

De la izbucnirea războiului în Ucraina, volumul mărfurilor transbordate prin portul Giurgiulești din sudul R. Moldova a crescut simțitor, cifrându-se la aproximativ 5,6 milioane tone. Transbordările de mărfuri au depășit 2,6 milioane tone, peste capacitățile portului cu 30%.

Specialiştii Agenţiei Navale a Republicii Moldova consideră că și în acest an vor fi depăşite limitele operaţionale ale portului, aşa cum s-a întâmplat şi în 2023.

Complexul portuar moldovean a devenit mai atractiv pentru agenții economici locali, mai ales după ce zonele porturilor Odesa și Reni au devenit țintă a atacurilor rusești, spune Igor Zaharia, directorul Agenției Navale, invitat în podcastul „În esență...”, de la Europa Liberă.

Șeful Agenției Navale spune că volumul mărfurilor transbordate prin portul Giurgiulești [fluvial și maritim] a crescut semnificativ față de perioadele anterioare, iar prognozele indică că vor spori în continuare.

Anul trecut, spune Igor Zaharia, prin port au fost transbordate peste 2,6 milioane tone de mărfuri, în timp ce capacitatea portului este de 2 milioane tone anual.

În 2022, anul în care Rusia a atacat Ucraina, prin portul din sudul R. Moldova au transbordate 1,9 milioane tone de mărfuri. Anul trecut, volumul importurilor a fost de circa 1,2 milioane tone, iar cel al exporturilor apr. 1,5 milioane tone. În primele cinci luni ale anului 2024 deja au fost transbordate peste un milion de tone de mărfuri, ceea ce indică că indicatorii ar putea trece și în acest an peste limitele operaționale ale portului.

Cerealele și produsele petroliere, în top

Cerealele sunt în topul mărfurilor transportate pe cale navală prin portul moldovenesc, spune șeful Agenției Navale.

Datele oferite Europei Libere de instituție arată că, în 2023, s-au transportat peste 1,1 milioane tone de cereale și în jur de 600 mii tone de produse petroliere. La fel, pe primele poziții se plasează pietrișul și nisipul (peste 293 mii t.); uleiul vegetal (243 mii t.); îngrășămintele și fertilizanții (134 mii t.). Tendințele se mențin și în acest an.

Portul de la Giurgiulești și-a început activitatea în 2007. Acesta este format dintr-un terminal petrolier, un terminal de mărfuri generale și de pasageri, incluzând și unul de cereale. Tot acolo își desfășoară activitatea și o zonă economică liberă.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!