Produsele lactate reprezintă alimente sănătoase, care oferă numeroase beneficii organismului dacă sunt într-adevăr de o calitate înaltă. Cu toate că avem producători locali care ne propun o gamă variată de produse lactate tradiționale, există cazuri când trebuie să avem mare grijă ce procurăm din magazine, căci unele produse nu conțin chiar tot ce se scrie pe etichetele acestora. Săptămâna trecută, în spațiul public au apărut informații despre cazul producătorului care susține că produsele lactate oferite consumatorilor sunt organice 100%, dar nu datorită conținutului, ci denumirii de pe etichete. În realitate, acesta fie că nu are habar ce presupune un produs bio, fie special utilizează termenul pentru a induce în eroare consumatorii. Cel mai probabil a doua variantă, căci producătorul are de câștigat.
Practica neloială a unor agenți economici este bazată pe dorința consumatorilor de a procura produse ecologice, dar de fapt aceștia sunt păcăliți pentru că astfel plătesc mai scump, însă nu pentru conținutul organic al produsului, ci pentru eticheta pe care este scris că produsul ar fi pur, BIO. În realitate, producătorul își reduce costurile de producție, folosindu-se de tehnici de marketing și neatenția consumatorilor. În unele cazuri, și de neglijența autorităților care au menirea de a verifica produsele alimentare care ajung la consumatori.
„Este o formă de inducere în eroare a consumatorului, care caută alimente BIO, dar de fapt sunt înșelați, deci este vorba de o fraudă alimentară. Legea Nr.237/2023 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice, oferă informații clare ce presupune un produs organic, este pur, de origine organică în proporție de 98 % pe tot lanțul valoric, de la furaje până la plasarea pe raft a produsului respectiv. Noi în Republica Moldova nu avem din păcate, în domeniul animalier, produse bio pe tot lanțul valoric. Avem doar produse vegetale organice, prin urmare acel agent economic care la înregistrarea mărcii comerciale, a utilizat intenționat mențiunea „bio” în denumire, urmează să corecteze etichetarea neconformă, inclusiv eliminarea oricărei mențiuni la producția ecologică, dar și modificarea mărcii comerciale utilizate, în lipsa certificatului corespunzător conform Legii nr. 237/2023. Noi am sesizat autoritățile, care au reacționat promt. ANSA a efectuat o somație pentru a fi retrase din comerț toate produsele cu etichetele pe care se menționa că acestea sunt BIO. Dar Petiția Nr.18 din 20 august 2025 cu privire la frauda alimentară în cazul produselor lactate etichetate și marcate cu simbolurile BIO/ECO a ajuns și la MAIA, și la Consiliul Concurenței, la Inspectoratul Fiscal, cât și poliție și la AGEPI, căci sunt și alți agenți economici pentru care denumirea BIO este atractivă. Însă conform LEGII Nr. 237 menționate anterior, termenii „ecologic”, „biologic”, „organic”, precum și cuvintele derivate sau diminutive ale acestora, inclusiv „bio” și „eco”, pot fi utilizați doar pentru produsele care respectă normele sistemului de producție ecologică și sunt certificate de un organism de control acreditat”, a subliniat Carolina Linte, directorul executiv al Asociației Națională a Producătorilor și Procesatorilor de Lapte „LAPTE”.
Termenii eco, bio și organic explică același lucru, în materie de caracteristicile produselor. Un produs ecologic, biologic sau organic nu conține pesticide sau substanțe chimice toxice, hormoni de creștere sintetici sau antibiotice, OMG, aditivi sau conservanți artificiali, iar materia primă este cultivată și crescută, folosind metode de agricultură ecologică.

„Un producător trebuie să respecte toate măsurile impuse în procesul de producție, prelucrare, transport și stocare, la standardele înalte pe durata întregului lanț valoric, astfel consumatorul poate alege fără nici o îndoială că produsele respective sunt organice, însă în cazul respectiv, agentul economic pur și simplu a abuzat de simbol și noțiunea „eco” pe care a introdus-o intenționat în denumirea mărcii sale comerciale înregistrate. Este important de subliniat că legislația prevede în mod expres că utilizarea termenilor „bio”, „eco”, „ecologic”, „organic” și a derivatelor acestora este interzisă în denumiri comerciale, mărci sau elemente de branding pentru produsele și operatorii care nu sunt certificați ecologic, indiferent de forma de prezentare sau canalul de promovare. Totodată, etichetele specifice producției ecologice -marca națională „Agricultura ecologică – Republica Moldova”, logo-ul european – „frunzulița verde” (EU Organic / Euroleaf), pot fi aplicate exclusiv de către operatorii certificați, care respectă integral cerințele legislației naționale și europene în domeniul agriculturii ecologice”, a explicat Carolina Linte.