Prețuri și Tendințe

Transportul terestru sau naval de cereale, în contextul creșterii prețului la petrol. Analiza lui Iurie Rija

Author: AgroExpert
Expert: Iurie Rija
Transportul terestru naval de cereale Iurie Rija - agroexpert.md

La moment pe piața petrolului se păstrează „riscul de taur” și există un potențial mare de creștere a prețurilor petrolului din motivul intenției Rusiei și Arabiei Saudite de a prelungi reducerile de producție până la sfârșitul anului 2023. Ținta spre care tinde OPEC+ este 100 de dolari pe baril. Odată cu evoluția cotațiilor la petrol a crescut prețul la carburanți și, respectiv, prețul la toate tipurile de transporturi. Despre aceasta a precizat expertul Iurie Rija.

Prețul mediu al petrolului a fost de 86 de dolari pe baril în august, în creștere cu 6 dolari/b față de iulie și 11 dolari/b față de iunie. La început de septembrie cotațiile ating nivelul până la 90 de dolari/b, iarăși în creștere cu până la 4 dolari/b în raport cu august. 

„În R. Moldova din luna iunie până în septembrie prețul la motorină a urcat de la 19,5 lei/l la 23,35 lei/l, iar pentru benzină - de la 23,5 lei/l la 26,13 lei/l, creștere cu 19,7% și respectiv 11,2%. Tarifele la transport terestru pentru Republica Moldova au urmat și ele traiectoria carburanților, creșterea medie înregistrată din iunie până în septembrie fiind de 16,6%”, informează Iurie Rija.

Potrivit acestuia, transportarea cerealelor pe o distanță de peste 350 km variază între 60-70 euro/t, pentru o distanță între 250 și 350 km tariful de transport terestru e între 30 și 50 euro/t.

„Aceste tarife sunt scumpe comparativ cu transportul feroviar sau fluvio-maritim, cu toate că și costurile pentru servicii fraht la fel au urcat”, opinează expertul.

Ce ține de transportul feroviar acesta rămâne cu 30% mai ieftin decât transportul terestru, dar problema e că nu în toate regiunile țării există acces la cale ferată. Iurie Rija explică că pentru Ucraina mai este o dificultate de moștenire a șinelor de cale ferată din Uniunea Sovietică, care sunt mai late decât cele mai multe din Europa, astfel încât mărfurile trebuie transbordate între trenuri la graniță. Astfel, puțini operatori economici au posibilitatea de a accesa transportul pe cale ferată.

Ca o alternativă vine transportul naval. În primul semestru 2023 costurile la transportul naval de la Giurgiulești era de 15 euro/t. Acum, până în Constanța serviciile fraht costă în jur de 25- 28 euro/t. Tarifele transportului maritim au crescut în întreaga lume.

„Principalul indice al tarifelor navale la Bursa Baltică, indicele Baltic, care măsoară costul transportului de mărfuri la nivel global, a crescut pentru a doua zi consecutiv, înregistrând la finele primei săptămâni din luna septembrie o creștere de aproximativ 5,6%, atingând 1.141 de puncte. Indicele Baltic Capesize, care urmărește navele care transportă, în mod obișnuit, mărfuri de aproximativ 150 de mii de tone, precum minereul de fier și cărbunele, a crescut cu aproape 15%, atingând 1.189 de puncte. În același timp, indicele Panamax, care urmărește navele ce transportă, de obicei, cărbune sau mărfuri cerealiere de aproximativ 60.000-70.000 de tone, a crescut cu 7 puncte, atingând 1.473 de puncte; iar indicele Supramax a crescut cu 20 de puncte, sau 1,9%, la 1.056 de puncte”, a precizat expertul.

Potrivit acestuia, la data de 7 septembrie 2023, tarifele de transport maritim pentru transportul a 6 mii de tone de porumb cu nave de coastă din porturile Reni și Izmail către Spania au crescut cu 2-4 USD/tonă, ajungând la 61-65 USD/tonă. Tarifele minime către Marea Mediterană au crescut cu 2 USD/tonă, ajungând la 60 USD/tonă, în timp ce tarifele maxime au rămas la nivelul săptămânii anterioare, adică 62 USD/tonă.

„În cursul acestei săptămâni, s-a înregistrat o continuare a creșterii tarifelor de transport maritim pentru cereale și uleiuri cu nave de coastă și barje din porturile Dunării către destinații, însă ritmul de creștere s-a mai încetinit în comparație cu săptămâna anterioară. Riscurile din regiune rămân ridicate în contextul unei noi atacuri a Rusiei, a vizat portul Reni, Ismail și Kiliya cauzând daune depozitelor și echipamentelor. Numărul navelor disponibile a rămas scăzut, iar în zona de intrare în Dunăre s-a observat o acumulare mare de nave”, susține Iurie Rija.

Cum s-a menționat mai sus, indiferent de scumpiri, transportul naval rămâne cel mai bun. Totodată, operatorul care recurge la el este supus unui șir de riscuri.

„De exemplu, operatorul poate rezerva din timp un loc la stația de pilotaj din Galați. Aceasta reduce semnificativ timpul de așteptare pentru plecarea navelor. Totuși, dacă rândul vine și nava nu este pregătită (lipsesc documentele, frontiera nu este închisă), nava este mutată automat la sfârșitul listei. Aici, agentul trebuie să-și folosească experiența și intuiția pentru a ști când să rezerve un loc pentru navă. Un risc mai mare este penalitatea pentru staționarea corabiei, care pentru o zi costă 4900 $”, a menționat expertul.

În activitatea unui traider, cheltuielile cu logistica au o pondere în structura sinecostului de 15-20%, dacă e să mai adăugăm cheltuielile de încărcare- descărcare, proceduri vamale, serviciile brokerilor, obținerea certificatelor fitosanitare, ISCC, acte de expertiză, atunci cheltuielile urcă la 23% în structura costului total al mărfii. Majorarea tarifelor va duce la diminuarea rentabilității afacerilor, ce la rândul său ar trebui să pună comercianții la o cale spre optimizare a căilor logistice și optarea pentru un transport mai eficient și puțin costisitor.

Conform lui Iurie Rija, optarea pentru investiții în Portul Giurgiulești este o soluție care poate minimiza costurile exorbitante la transport care așteaptă traiderii în noul sezon. Totodată, dacă nu va fi redusă cota de utilizare a transportului terestru în favoarea transportului naval, scumpirea logisticii va avea loc din contul producătorilor agricoli, ce îi va descuraja mai tare.

„Traderii calculează prețurile de achiziție prin scăderea din cotația Matif a indicatorului BASIS, care reprezintă diferența între prețul cotat la bursă și piața locală și se suprapune cu costurile perfectare acte, asigurare, taxe vamale și rabatul sfârșitul primei săptămâni din septembrie se tranzacționează la Matif cu 218 EUR/t, la Constanța prețul lui e de 199 EUR/t, deci BASIS-ul e de 19 EUR/t. Prețul de transport al grâului până în Constanța din R. Moldova pe cale navală din Giurgiulești e de 28 EUR/t, cu camionul 60-70 EUR/t. De aici, prin calcule matimatice simple se poate de dedus care ar fi prețul corect de achiziție de la fermier al grâului din Moldova și comparat cu prețul real de achiziție- marja care revine traiderului”, conchide expertul Iurie Rija.

La moment, grâul se comercializează în Moldova la 125 EUR/t-150 EUR/t în dependență de calitate.

⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!