Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a prezentat proiectul de Dezvoltare a Portului de Stat Giurgiulești. Potrivit autorităților, costul estimativ al proiectului ar putea ajunge la 34 milioane de dolari.
Proiectul își propune să identifice mai multe soluții pentru modernizarea sectorului naval, printre care:
- Creșterea capacității de transbordare portuară, estimativ cu 800 de mii de tone;
- Atragerea investițiilor pentru dezvoltarea Portului de Stat Giurgiulești;
- Identificarea unei alternative pentru exportatorii din Republica Moldova care nu se mai pot baza pe porturile ucrainene din cauza agresiuni rusești.
În cadrul Proiectului, vor fi realizate mai multe lucrări cum ar fi construcția de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80.000 de tone, dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteză estimată de 1500 t/h, amenajarea liniilor de cale ferată și a unei stații de descărcare feroviară, construcția unei parcări pentru camioane, a unei stații de descărcare a camioanelor etc.
Potrivit datelor preliminare, costul estimativ al proiectului este de aproximativ 34 milioane de dolari, la ziua de azi, sau peste 600 milioane de lei.
„Planul nostru este să realizăm acest proiect într-un termen cât mai restrâns. Totuși, înțelegem cu toții complexitatea și volumul de lucru necesar, de aceea l-am împărțit pe etape. Până la jumătatea anului 2025, vom finaliza studiul de fezabilitate și procesul de licitație, iar până la sfârșitul anului 2025 ne propunem să semnăm contractul și să atragem finanțarea necesară pentru proiect. Construcția propriu-zisă a infrastructurii va dura 2 ani, din 2026 până în 2027. Iar din anul 2028, portul va activa la maximum potențial”, a precizat ministrul Andrei Spînu.
Citește și: România vrea să cumpere portul Giurgiulești. Cum este văzută intenția
Complexul portuar Giurgiulești este unicul port din R. Moldova care oferă acces direct la căile navigabile internaționale și la Marea Neagră, care servește drept punct favorabil de intrare și ieșire a mărfurilor din Moldova. Situat la mai puțin de un kilometru de hotarul cu România/UE și hotarul cu Ucraina, portul Giurgiulești este amplasat la răscrucea mai multor rute internaționale de comerț între țările UE și state est europene, state din regiunea Mării Baltice și Mării Negre.
Complexul portuar Giurgiulești cuprinde Portul Internațional Liber Giurgiulești, operat de ÎCS „Danube Logistics” SRL, a cărui proprietar este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), și Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești, operat de Întreprinderea de Stat ”Portul Fluvial Ungheni”.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!