Cinci culturi ”uitate” și beneficiile lor asupra sănătății

Articole
ONU a declarat anul 2021 drept Anul Internațional al Fructelor și Legumelor. Și cum în acest univers al nutriției sănătoase există multe de descoperit,  iată cinci fructe și legume mai puțin cunoscute, dar surprinzător de hrănitoare, care pot deveni culturi pentru fermierii mici.

Mulți oameni cunosc și adoră fructele și legumele care sunt cultivate sau comercializate în diferite părți ale lumii. Cu toate acestea, există multe alte fructe și legume care au fost neglijate și subutilizate. Uneori sunt trecute cu vederea din cauza gusturilor și tendințelor în schimbare, prelucrării lungi și laborioase sau pentru că alte culturi aduc profituri mai mari. Oricare ar fi motivul, rezultatul este că fermierii nu mai plantează aceste culturi „uitate”, ceea ce, în timp, reduce disponibilitatea semințelor plantelor și erodează cunoștințele tradiționale ale acestor plante.

Cu toate acestea, fructele și legumele subutilizate sunt adesea adaptate în mod unic mediilor lor locale și pot juca un rol vital în susținerea unor diete diverse și hrănitoare. Au mai multe beneficii pentru sănătate, care sunt esențiale pentru combaterea malnutriției și prevenirea bolilor netransmisibile.

Diversitatea, în special a fructelor și legumelor, este bună pentru sănătatea noastră, bună pentru mediu și bună pentru mijloacele de trai, așa că este timpul să folosim și să sărbătorim toate resursele noastre alimentare!

Fructul de pâine

Arborele de pâine este un arbore tropical extrem de divers. Originar din Oceania, are peste 120 de soiuri cunoscute. Pomii de pâine încep să rodească după aproximativ șase ani și rămân productivi peste 50 de ani. Fructele în sine pot fi consumate crude când sunt coapte sau fierte, la fel ca și cartofii, atunci când sunt necoapte.

Fructul arborelui de pâine abunudă în substanțe nutritive: are șapte vitamine și nouă minerale. Este recomandat nu numai pentru prevenirea și tratarea unor afecțiuni, cât și pentru necesarul zilnic de energie al organsimului.

Para de cactus

Para de cactus este originară din Mexic, dar acum se găsește în întreaga lume în zonele uscate. Fructele perei cactus tolerante la secetă sunt consumate în principal proaspete sau transformate în siropuri și gemuri. Ele oferă o sursă bună de antioxidanți și vitamine, în special vitamina C. Fructele sunt surse bune de vitamine (în special vitamina C) și aminoacizi; ramurile sunt asociate cu reducerea nivelului de zahăr din sânge, precum și a nivelului de colesterol.

Importanța pentru fermierii mici:

  • contribuie semnificativ în perioadele de secetă atât la dietele umane, cât și la cele animale
  • poate fi utilizat în sistemele agro-forestiere, intercultând leguminoase și culturi anuale.

Moringa

Toate părțile arborelui moringa – scoarță, păstăi, frunze, nuci, semințe, tuberculi, rădăcini și flori – sunt comestibile. Frunzele, rădăcinile și păstăile imature sunt consumate ca legume. Frunzele de moringa sunt bogate în proteine, vitamine A, B și C și minerale, care sunt foarte recomandate mamelor însărcinate și care alăptează, precum și copiilor mici.

Produsele Moringa au proprietăți antibiotice, antitrypanosomale, hipotensive, antispastice, antiulcerice, antiinflamatoare, hipo-colesterolemice și hipoglicemiante.

Cardoon

Cardoon este o rudă apropiată a anghinarei și este folosit în preparatele tradiționale din Spania, Italia și sudul Franței. Florile sale pot fi un substitut pentru cheag, o enzimă utilizată pentru a transforma laptele în brânză, iar frunzele sale sunt considerate a avea efecte diuretice, îmbunătățesc funcția vezicii biliare și a ficatului și stimulează digestia. Și este la îndemână și pentru mediu – semințele pot fi presate în ulei pentru producerea de combustibil biodiesel.

Tulpina este săracă în grăsimi, bogată în fibre și conține micronutrienți (inclusiv acid folic și vitamina A și C). Florile sunt utilizate ca înlocuitor pentru cheag în fabricarea brânzeturilor și se consideră că frunzele au efecte diuretice, îmbunătățesc vezica biliară și ficatul funcționează și stimulează digestia.

Importanța pentru fermierii mici:

  • datorită sistemului său profund de rădăcini, poate tolera perioade de precipitații scăzute și poate rezista concurenței împotriva buruienilor
  • cerințe reduse de îngrășăminte
  • semințele pot fi presate în ulei pentru producerea de combustibil biodiesel

Amarantul

Amarantul este atât o legumă, cât și o cereală! Frunzele de amarant sunt culese de obicei proaspete pentru a fi folosite ca verdeață în salate sau albe, fierte, fierte, prăjite în ulei și amestecate cu carne, pește, semințe de cucurbit, arahide sau ulei.

Boabele de amarant sunt o gustare obișnuită vândută în Mexic, uneori amestecată cu ciocolată sau orez pufos, iar popularitatea sa s-a răspândit în Europa și părți din America de Nord. Nu conține gluten și este plin de vitamine nutritive, considerate a fi bune pentru tratarea bolilor cardiovasculare și a anemiei.

Toate aceste fructe și legume mai puțin cunoscute sunt minunate pentru sănătatea și un mod distractiv de a condimenta gătitul acasă. Atragând mai multă atenție asupra lor, putem crea cerere și piețe pentru alimente netradiționale, îmbogățind sistemele noastre alimentare și ajutându-ne să punem capăt malnutriției și foametei.

Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

Источник: ecoferma.ro
обратно к списку