În Republica Moldova a intrat în vigoare Regulamentul privind controlul emisiilor de compuși organici volatili (COV) rezultați din depozitarea și din distribuția benzinei de la terminale la stațiile de alimentare cu produse petroliere. Documentul asigură transpunerea prevederilor unei Directive a Parlamentului European și a Consiliului din decembrie 1994, transmite MOLDPRES.
Principalele prevederi ale Regulamentului se referă la stabilirea cerințelor tehnice pentru proiectarea și exploatarea instalațiilor de depozitare la terminale, instalațiilor de încărcare și descărcare a containerelor mobile la terminale și pentru încărcarea benzinei în instalațiile de depozitare din stațiile de alimentare cu produse petroliere, în scopul diminuării impactului negativ al emisiilor de compuși organici volatili, asupra sănătății populației, mediului și climei. Suplimentar la aceasta, proiectul prevede și obligativitatea de măsurare și raportare a emisiilor de compuși organici volatili în atmosferă de către operatori.
Limitarea și adaptarea instalațiilor/echipamentelor la noile cerințe este indispensabilă deoarece emisiile de COV reprezintă o contribuție semnificativă la poluarea aerului, în special în zonele urbane.
„COV contribuie la formarea ozonului troposferic care este un oxidant fotochimic, care în concentrație ridicată, dăunează sănătății umane, vegetației și materialelor, întrucât unele emisii de COV din carburanți sunt clasificate drept toxice, cancerigene sau teratogene”, indică surse de la Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului (MADRM).
Conform datelor statistice prezentate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, în ultimii zece ani, se înregistrează o creștere a numărul titularilor de licențe și a stațiilor de distribuție certificate în comercializarea produselor petroliere, totodată se observă majorarea consumului intern de benzină în Republica Moldova. În urma acestei analize reiese necesitatea limitării și reglementării emisiilor de COV, în conformitate cu standardele europene și internaționale, prin stabilirea măsurilor tehnice care au drept scop prevenirea poluării aerului atmosferic cu compuși organici volatili.
„Reducerea efectelor nefaste ale acestor emisii asupra ecosistemelor şi a mediului înconjurător în ansamblu, precum și asupra sănătății umane și a climei se va atinge prin recuperarea vaporilor de la benzină emişi în atmosferă în timpul operaţiunilor de încărcare, descărcare, distribuție a benzinei şi/sau de către instalațiile, vehiculele şi navele implicate în gestionarea benzinei”, afirmă MADRM.
Pentru a reduce poluarea aerului cu diferiți poluanți, MADRM este în proces continuu de elaborare a actelor normative ce reglementează activitatea agenților economici prin prisma menținerii calității aerului la nivel cu indicii de calitate europeni. Creșterea consumului de carburanți condiționează problema poluării atmosferice cu compuși organici volatili, devenind tot mai vizibilă și mai acută. Compușii organici volatili rezultă și în urma operațiunilor de utilizare a produselor de uz casnic, precum vopsele, lacuri, produse de curățare, dezinfectare și degresare, cosmetice, produse de refinisare a suprafețelor etc. care conțin solvenți organici.