Pâinea a stat la baza alimentaţiei oamenilor, încă din timpuri străvechi, fie că era vorba de masa de dimineaţă, prânz sau cină, este alimentul consumat atât de cei săraci, cât și de cei bogaţi. Însă totuși proporția consumului este raportată deseori la venitul obținut de consumatori.
Nutriția sănătoasă reprezintă una dintre provocările majore cu care se confruntă astăzi industria alimentară și este unul dintre principalele motoare de inovare în acest domeniu. Mulți consumatori sunt în căutarea unor alternative sănătoase, cu valoare nutrițională mai mare, dar calitatea unui produs reprezintă ansamblul proprietăţilor apreciate de consumatori. Produsele de panificaţie se fabrică pe baza unor standarde, care precizează indicatorii minimi de calitate pe care trebuie să-i îndeplinească spre a corespunde consumului. Pentru un produs alimentar, valoarea nutritivă constituie criteriul major în aprecierea calităţii. Pâinea rămâne totuși alimentul de bază în hrana de zi cu zi a majoritatea oamenilor.
În cazul produselor de panificație, conținutul de fibre alimentare, vitamine și minerale, precum și viteza de absorbție a glucidelor sunt stabilite de tipul de făină folosită. Astfel specialiștii recomandă consumul de pâine fabricată din făină integrală, datorită conținutului de substanțe nutritive și a proprietăților acestora, care asigură un aport important de glucide complexe, proteine, fibre, vitamine, minerale, având în același timp conținut scăzut de calorii.
La nivel european, în perioada 2010-2020 volumul mediu de consum pe cap de locuitor în cazul pâinii și al produselor de panificație a crescut de la 46,8 kg în anul 2010 la 47,8 kg în anul 2020. În cazul consumului mediu de pâine se observa o scădere de 6,2% în anul 2020 față de anul 2010.
În aceeași perioadă, la nivel european, volumul total al consumului în sectorul pâinii și al panificației a crescut de la 29,641 milioane kg în 2010 până la 30,385 milioane kg până în 2020.
Potrivit unui studiu realizat de Eurostat, Turcia este ţara cu cel mai mare consum de pâine pe cap de locuitor din Europa, cu 150 de kg pe an, urmată de România unde se consumă în medie într-un an per cap de locuitor, 96 kg de pâine și produse de panificație. Pe poziția a treia în privința consumului, se plasează Germania cu un consum mediu de 72 kg de pâine pe an, fiind urmata de Franța și Italia cu un consum de 69 kg per cap de locuitor. În Spania consumul mediu de pâine și produse de panificație în anul 2019 a fost de 51 kilograme, iar în Marea Britanei doar de 57 kg.
În ceea ce privește prețul unui kg de pâine la nivelul UE, în perioada analizată se observă un minim în anul 2010 de 1,361 euro/kg și o valoare maximă în anul 2019 de 1,6 euro/kg, indicând o creștere de 9,6%. Media prețului unui kg de pâine în perioada 2010-2019 a fost de 1,491 euro/kg.
Țările precum Finlanda, Italia și Austria au înregistrat pe perioada analizată o medie a prețului de 2,5 euro/kg, 2,3 euro/kg și respectiv 2,1 euro/kg, depășind media europeană. În România prețul mediu al pâinii calculat pe perioada 2010-2019 se află mult sub media UE, cu o valoare de 0,657 euro/kg, un preț mai mic înregistrându-se în Bulgaria de 0,485 euro/kg.
În urma studiului realizat, a reieșit că 39,6% dintre respondenți consumă multă și foarte multă pâine și produse de panificație. Ținând cont de gen și vârstă s-a observat că bărbații tineri, sub 30 ani, consumă mai multă pâine și produse de panificație decât oricare altă categorie studiată.
Cu cât cresc veniturile cu atât scade consumul de pâine și produse de panificație, ceea ce este explicabil. Pâinea este un aliment ieftin, care conferă sațietate, chiar dacă nu are calități nutritive bogate precum carnea, oul sau laptele. Lipsa de timp alocat meselor, activitățile multe și în viteză de-a lungul zilelor explică de ce 64,7% dintre respondenții chestionați provin din mediul urban, mergând pe ideea ”mai bine mănânc un covrig, o pizza sau un produs de patiserie decât să pierd timp la masă”, ceea ce e complet greșit, ne spun nutriționiștii.
⚡Urmărește știrile Agroexpert -> pe Telegram!