În primele patru luni ale anului 2024, Republica Moldova a majorat cu circa 10% exportul de benzină în Ucraina, până la circa 40.000 de tone, devenind astfel al patrulea furnizor de benzină în Ucraina, după România, Polonia și Lituania, se constată într-o analiză a portalului specializat ucrainesc Enkorr.
Pe de altă parte, se atestă o prăbușire de 13 ori, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, a livrărilor de motorină din Republica Moldova pe piața ucraineană, scrie Mold-street.
În consecință, în primele patru luni ale anului 2024 importul de motorină în Ucraina prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) a constituit un volum de doar 7.500 de tone.
O situație similară a fost și în cazul importurilor de motorină din Bulgaria, care s-au diminuat de 13 ori și au constituit un volum de 11.600 de tone, susține Enkorr.
O astfel de evoluție este explicată prin faptul că, în octombrie 2023, Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a redactat o listă cu 32 de porturi și terminale care furnizează motorină rusească în Ucraina, în care apare și Portul Internațional Liber Giurgiulești, alături de 16 porturi, terminale și depozite din Turcia, 9 porturi și terminale din Bulgaria etc.
Urmare a deciziei Serviciului de Securitate al Ucrainei, a început vămuirea motorinei care este importată din Republica Moldova, în special, de la terminalul petrolier din Giurgiulești, dar și din unele depozite de petrol bulgare.
La acel moment, administrația Danube Logistics, operatorul PILG aflat sub controlul Băncii Europene de Reconstrucție și Dezvoltare, a anunțat că oprește operațiunile comerciale cu produse petroliere de origine rusă.
Cu toate acestea, compania nu a negat faptul că terminalul a primit anterior încărcături cu produse petroliere rusești, dar a explicat că acestea au fost cazuri izolate.
Potrivit Enkorr, acum principalii furnizori de motorină în Ucraina sunt Polonia și România, care și-au majorat cota și continuă să domine piața petrolieră din Ucraina.