Цены и Тренды

Licențierea importurilor din Ucraina nu mai are justificare economică

Автор: Ilinca Fiodorov
Expert: Iurie Rija
Licențierea importurilor din Ucraina  - agroexpert.md

După șocul provocat de războiul din Ucraina și liberalizarea temporară a comerțului cu produse agricole ucrainene, dezbaterea privind licențierea importurilor de cereale și oleaginoase rămâne una sensibilă în Republica Moldova. Totuși, analiza evoluțiilor din Uniunea Europeană și a datelor reale de piață arată că o astfel de măsură nu va avea un impact considerabil asupra prețurilor interne și nici asupra veniturilor gospodăriilor agricole, susține expertul în agro-market Iurie Rija. Totodată, menținerea licențierii contravine atât principiilor de bază ale Organizației Mondiale a Comerțului, cât și spiritului Acordului DCFTA, care presupune eliminarea barierelor netarifare și funcționarea liberă a piețelor.

Potrivit expertului, în primii ani de război, Uniunea Europeană a liberalizat accesul cerealelor ucrainene pentru a susține economia Kievului, însă presiunea asupra piețelor din statele vecine a determinat introducerea temporară a unor măsuri naționale de control sau restricție în Polonia, Ungaria, Slovacia, România și Bulgaria. Pachetul de intervenții a fost acceptat ca soluție de avarie, într-un context excepțional, dar Comisia Europeană a subliniat constant caracterul lor temporar și incompatibilitatea cu regulile pieței unice. Pe măsură ce fluxurile comerciale s-au ajustat și distorsiunile de preț s-au redus, mai multe state membre care inițial aplicau mecanisme de control au renunțat la ele, iar Bulgaria și Slovacia au redeschis importurile de cereale din Ucraina, revenind la regulile generale ale comerțului European.

În paralel, structura pieței regionale, inclusiv în R. Moldova s-a modificat. Dacă în perioada 2022– 2023 diferențele de preț dintre Republica Moldova și Ucraina erau evidente, iar costurile logistice ridicate amplificau avantajul competitiv al cerealelor ucrainene, la finalul anului 2025 realitatea dată nu mai este valabilă. Datele de piață din 24 decembrie 2025 arată că prețurile s-au apropiat, iar în unele cazuri chiar s-au inversat. Spre exemplu, prețurile la cea mai sensibilă cultură de camp- floarea-soarelui, în Ucraina, în principalele regiuni de tranzacționare, ajung la echivalentul a 10 384–10 700 lei pe tonă și depășesc media din Republica Moldova, situată în jurul a 10 450 lei pe tonă. Cauza este determinate de faptul că recolta de floarea- soarelui a Ucrainei în sezonul actual este mai mica cu 2,5 milioane tone comparative cu sezonul precedent (10,5 milioane tone acum contra 13 milioane tone anul trecut).

La porumb și grâu, diferențele de preț există într-adevăr în favoarea Ucrainei. Informațiile din piață din 24 decembrie 2025 indică faptul că porumbul și grâul din Ucraina sunt mai ieftine comparativ cu Republica Moldova cu 40–100 de lei pe tonă, ce echivalează cu 3–7 dolari. În condițiile în care costurile logistice pentru transportul rutier sau feroviar pe o distanță medie de 250 de kilometri pornesc de la minimum 30 de dolari pe tonă, avantajul de preț dispare complet, iar operațiunea de import devine nejustificată economic. Practic, chiar dacă pe hârtie porumbul și grâul din Ucraina apar ușor mai ieftine, în realitate costul total adus la poarta procesatorului sau traiderului din Republica Moldova depășește nivelul prețurilor interne, eliminând orice motivație reală pentru importuri masive și, implicit, orice risc de presiune asupra pieței locale.

În așa mod, menținerea licențierii importurilor de cereale și oleaginoase din Ucraina reprezintă o intervenție administrativă dură într-o piață care funcționează deja relativ echilibrat între cerere și ofertă. Astfel de măsuri nu doar că limitează libertatea comerțului și creează incertitudine pentru operatorii economici, dar riscă să transmită un semnal negativ partenerilor externi și investitorilor, într-un moment în care Republica Moldova își aliniază cadrul economic și comercial la normele europene. Experiența statelor membre ale Uniunii Europene demonstrează că, odată ce șocul inițial a fost absorbit, piața s-a autoreglat mai eficient prin mecanismele sale naturale.

Este important ca dezbaterea publică să rămână una rațională și ancorată în realitățile pieței, fără a crea artificial tensiuni, deoarece deblocarea importurilor din Ucraina nu va genera, în mod obiectiv, un aflux masiv de cereale și oleaginoase în Republica Moldova. La floarea-soarelui, situația este chiar inversă temerilor vehiculate, întrucât prețurile din Ucraina sunt în prezent mai ridicate decât cele de pe piața moldovenească, ce elimină orice interes economic pentru procesatori de a importa materie primă mai scumpă. În cazul grâului și porumbului, deși prețurile din Ucraina pot părea mai atractive, odată ce sunt adăugate costurile logistice până în Republica Moldova, avantajul de preț dispare complet, iar importul devine nejustificat.

Prin urmare, anularea licențierii nu va genera importuri masive. Singura excepție posibilă ar putea fi apariția unor volume limitate de porumb, strict din considerente de acoperire a necesarului intern, în contextul unei recolte mai reduse în sezonul actual și al cererii pentru porumb de calitate superioară destinat producției de furaje. Totuși, chiar și în acest scenariu vorbim despre cantități punctuale, fără capacitatea de a afecta radical piața.În această ordine de idei, mesajul către sector trebuie să fie unul de calm și echilibru: piața s-a ajustat, mecanismele economice funcționează, iar deblocarea importurilor nu reprezintă un risc sistemic pentru agricultorii din Republica Moldova, a conchis expertul.

⚡️ Следите за новостями Agroexpert в ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!