Republica Moldova se confruntă cu obstacole în utilizarea potențialului economic al râurilor Prut și Nistru. Recent, Agenția de Mediu a suspendat avizul pentru companiile de export a cerealelor, în contextul creșterii costurilor mari de transport pe cale terestră și a încercărilor fermierilor de a-și livra recoltele prin cheiurile de pe râul Prut.
Potrivit expertului Iurie Rija, limitele rezervației Prutul de Jos sunt considerate a fi o piedică în dezvoltarea economică și socială a țării, iar suspiciunile privind protecția unui port privat cresc tensiunile.
Ministerul Mediului a revocat avizele pozitive acordate anterior, în pofida faptului că transportul naval este considerat mai puțin dăunător mediului înconjurător. Această decizie a afectat companii precum ExpoPrut și Vas International Plus, care au fost somate să înapoieze avizele.
Procesul de obținere a avizelor pentru transportul naval implică multiple instituții, printre care Serviciul Vamal, Poliția de Frontieră, Agenția Navală, Inspectoratul pentru Protecția Mediului, Apele Moldovei și MoldSilva. Acest proces de avizare implică prezentarea unui set complex de documente, inclusiv evaluarea impactului asupra mediului.
„Încercarea de a proteja mediul prin restricționarea transportului naval duce la suprasolicitarea transportului rutier, cu consecințe negative asupra mediului și sănătății publice. Mai mult, utilizarea porturilor private devine o necesitate pentru agenții economici, deși acestea sunt semnificativ mai costisitoare decât porturile de stat”, susține Iurie Rija.
Decizia recentă a Agenției de Mediu subliniază dilema între protejarea mediului și stimularea dezvoltării economice. Autoritățile trebuie să găsească soluții echilibrate care să permită utilizarea eficientă a resurselor naturale, promovând în același timp o creștere economică sustenabilă.