Industria alimentară

Noi inițiative la nivel european. Restaurantele vor indica țara de origine a cărnii

Author: Stela Pavlic
Restaurantele vor indica țara de origine a cărnii - agroexpert.md

Tot mai multe țări europene cer restaurantelor să indice țara de proveniență a cărnii servite, oferind consumatorilor mai multă transparență. Comisia Europeană analizează posibilitatea de a face această măsură obligatorie la nivelul întregii Uniuni, ceea ce ar putea schimba regulile industriei alimentare și modul în care restaurantele își construiesc meniurile, ceea ce ar putea influența normele de transparență în industria alimentară.

În prezent, legislația Uniunii Europene prevede etichetarea originii pentru carnea de vită, porc, oaie, capră și pasăre destinată comercializării, dar nu impune această regulă pentru carnea servită în restaurante. Deși un număr tot mai mare de state membre susțin această inițiativă, subiectul rămâne unul controversat, scrie capital.

Propunerea de a discuta această reglementare în cadrul reuniunii miniștrilor agriculturii din UE a fost susținută doar de 12 state. Cu toate acestea, opt țări – Franța, Finlanda, Grecia, Italia, Lituania, Portugalia, România și Spania – au deja propriile scheme naționale de etichetare a originii pentru anumite produse alimentare.

Comisarul European pentru Agricultură, Christophe Hansen, s-a declarat deschis ideii de a face etichetarea originii cărnii obligatorie în întreaga Europă. Totuși, Comisia Europeană nu a oferit încă un răspuns oficial, lăsând loc pentru noi negocieri între statele membre.

State care au implementat deja măsura în Europa

Franța, Finlanda și Slovacia au impus reguli stricte privind etichetarea originii cărnii în restaurante. Slovacia aplică această măsură din 2019, extinzând-o nu doar la restaurante, ci și la cantine, bistrouri și standuri de la festivaluri. În Finlanda, normele sunt mai flexibile: restaurantele care consideră că includerea informațiilor în meniu este o povară administrativă pot opta pentru afișarea acestora pe un panou informativ sau furnizarea lor la cererea clienților.

Măsurile din Europa și impactul asupra industriei și consumatorilor

În Franța, măsura din Europa a fost bine primită atât de producători, cât și de restaurante. Anne Richard, director al asociației industriei porcine INAPORC, subliniază că „80% dintre francezi vor să știe originea cărnii pe care o consumă și sunt sensibili la faptul că provine din Franța”.

Yann Nédélec, directorul ANVOL, consideră că această obligativitate va stimula consumul de produse locale, iar Alain Fontaine, președintele Asociației Profesioniștilor din Restaurantele Franceze, afirmă că transparența îi va determina pe clienți să aleagă mai des carne de proveniență locală.

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!