Transportul naval pe căile interne ale Republicii Moldova va fi facilitat prin construirea cheiurilor temporare de-a lungul râului Prut și Nistru. Legislativul a aprobat un proiect de modificare a unor acte normative. Scopul modificărilor constă în eliminarea barierelor administrative în cadrul normativ actual, care reglementează activitățile de îmbarcare, debarcare a pasagerilor, precum și încărcare, descărcare, depozitare, export, import al mărfurilor agricole la cheiurile temporare, situate în afara complexului portuar Ghiurghiulești.
„În baza legilor din Republica Moldova, cheiurile temporare și funcționarea lor era permisă. Noi venim astăzi cu adăugarea genurilor de activitate economică. Ele erau folosite pentru acostarea corăbiilor în perioada de iarna dacă a înghețat râul, dar noi permitem operațiunile de încărcare și descărcare pe o perioadă de 60 de zile. Toate cheltuielile de construcții a porturilor vor fi făcute din contul agenților economici”, a explicat ministrul Agriculturii Vladimir Bolea.
Oficialul susține că înființarea unor astfel de cheiuri ar reduce costurile de logistică al agricultorilor de la 75 de euro pentru o tonă în portul Constanța la 14 euro per tonă.
„În prezent pe malul râului Prut și Nistru nu funcționează niciun chei temporar. Ultima dată ele au funcționat în vara anului 2016. Din acel moment toate procesele s-au stopat. Există o primărie care ar are potențial. În plus mai este o porțiune de teren de 17,4 ha dat în concesiune unei companii din imediata apropiere a Portului de la Giurgiulești administrat de stat care în e într-un proces insolvență majoră. Practic, acest segment de 17,4 ha ar fi o posibilitate extraordinară ca statul să-l utilizeze pentru extinderea unui eventual elevator”, a mai explicat Vladimir Bolea.
Ministrul Agriculturii punctează că autoritățile înainta toate demersurile ca porțiunea de teren să intre în posesia statului, unde să fie construit Portul de stat al Republicii Moldova.
Conform prevederilor proiectului, vor fi abrogate restricțiile privind interzicerea circulației transportului naval pe căile navigabile interne. Totodată, se vor dispune măsuri de menținere a parametrilor șenalului navigabil și se va permite desfășurarea operațiunilor de vămuire la cheiurile temporare.
Inițiativă legislativă a fost elaborată ca urmare a mai multor solicitări venite din partea reprezentanților mediului de afaceri, care au invocat dificultățile de ordin administrativ pe care le întâmpina cu referire la transportul de mărfuri și pasageri pe căile navigabile interne.
De asemenea, imposibilitatea efectuării schimbului de mărfuri prin intermediul porturilor din Ucraina a perturbat activitatea de comerț și producere în Republica Moldova. Din considerentele în cauză, unele tipuri de produse s-au scumpit, iar în lipsa materiei prime pentru anumite produceri, s-a suspendat activitatea industrială respectivă.
Până în anul 1990, pe râul Nistru existau 23 de cheiuri pentru acostarea navelor de navigație internă pe fluviul Nistru, iar pe râul Prut existau 6 cheiuri.
Proiectul va fi examinat în plenul Parlamentului, în lectura a doua.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!