Autorităţile de la Chişinău, în colaborare cu cele din România şi Ucraina, dar şi cu mediul de afaceri caută diverse modalităţi pentru fluidizarea traficului la toate punctele de trecere a frontierei.
Una dintre soluţiile examinate în marja ședinței trilaterale Moldova-Ucraina-România din 25 octombrie, este conceptul de rând electronic implementat în Ucraina, care va servi drept model și pentru dezvoltarea acestui concept în Republica Moldova, susţine Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, scrie Mold-street.
Instaurarea unui control vamal comun pe segmentul Moldova-Ucraina
Totodată, părțile (Moldova-Ucraina-România) au convenit asupra optimizării proceselor de trecere a frontierei prin instaurarea unui control vamal comun pe segmentul Moldova-Ucraina și instaurarea unui punct de coordonare a frontierei pe segmentul Moldova-România. În acest fel va fi fluidizat exportul, importul și tranzitul de mărfuri pe teritoriul celor trei state, susţine conducerea MIDR.
Acelaşi subiect a fost discutat şi în cadrul mesei rotunde „Cooperarea vamală în scopul fluidizării traficului prin punctele de trecere a frontierei de stat România și Republica Moldova”, desfășurată pe 26 octombrie, de Serviciului Vamal al Republicii Moldova și Autoritatea Vamală din România.
„Dialogul a inclus și subiectul ce ține de implementarea măsurilor comune privind îmbunătățirea capacității infrastructurii, a interoperabilității și eficienței serviciilor în punctele de trecere a frontierei, în scopul asigurării accesibilității către rețeaua trans-europeană de transport", se menţionează într-un comunicat al Ministerului Finanţelor.
Ce măsuri concrete au fost propuse şi discutate pentru fluidizarea traficului de mărfuri și mijloace de transport la frontieră, Ministerul Finanţelor şi Vama nu au menţionat însă.
Cine blochează investiţiile în infrastructura de la frontieră
Odată cu declanșarea războiului din Ucraina, unica cale de acces, sigură spre piața externă, pentru operatorii de transport rutier din Republica Moldova, se realizează prin frontiera moldo-română, dar timpul de așteptare pentru traversarea punctelor vamale la hotarul cu România ajunge și până la 4-5 zile, în timp ce în trecut era de maximum 48 de ore.
În acelaşi timp Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), susţine că situația creată la frontieră „reprezintă un impediment grav în contextul efectuării eficiente și în termen a curselor de transport rutier de mărfuri în trafic internațional, impune cheltuieli suplimentare majore pentru operatorii de transport rutier, precum și pune în dificultate activitatea economică externă a țării".
Într-o adresare către premierul Dorin Recean, AITA atrage atenția şi "la lipsa condițiilor de staționare a vehiculelor rutiere în preajma posturilor vamale, care duce la nerespectarea unor condiții elementare de igienă, precum și la imposibilitatea respectării timpului de muncă și odihnă a conducătorilor auto".
Astfel AITA consideră necesară identificarea "în cel mai scurt timp posibil a unor soluții imediate de fluidizare a traficului și îmbunătățire a condițiilor de traversare a frontierei moldo-române pentru operatorii de transport rutier de marfă, în special edificarea unor parcări speciale destinate staționării vehiculelor rutiere de mare tonaj în preajma punctelor de traversare a frontierei".
„În prezent, în lipsa unor investiții publice în astfel de proiecte și lipsa unui cadru normativ ce ar reglementa gestionarea parcărilor speciale și interacțiunea acestora cu funcționarea rândului electronic, concept care urmează a fi operaționalizat cu suportul donatorilor străini, se creează blocaje și pentru atragerea investițiilor private în domeniu", susţine AITA în scrisoarea către premier.
Asociația reitera că este dispusă să contribuie la atragerea investițiilor în vederea identificării unei soluții de amenajare a unei parcări speciale, amplasate în zona punctului de traversare a frontierei Leușeni-Albița, fapt ce poate constitui un proiect pilot important și pentru testarea conceptului de rând electronic.
Impact negativ asupra exporturilor de produse agricole
Printre cei mai afectaţi de aceste blocaje sunt exportatorii de produse agricole, care suportă costuri mari din acest motiv şi, respectiv, aceasta influențează negativ mecanismul de formare a prețurilor la produsele cerealiere.
Exportatorii au solicitat autorităţilor măsuri de fluidizare a traficului la posturile vamale și în portul Giurgiulești, dar şi reabilitarea infrastructurii rutiere din zona posturilor vamale, suplimentarea personalului vamal care efectuează activități de control, comunică Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare.
În cadrul unei ședințe extinse a autorităţilor cu exportatorii, premierul Dorin Recean a invitat mediul de afaceri să formuleze viziuni strategice pe termen lung, să fie aproape de fermierii autohtoni pe fundalul consecințelor războiului brutal al Rusiei împotriva Ucrainei și să le înțeleagă necesitățile.
În schimb, vicepremierul Vladimir Bolea a vorbit despre importanța de a acționa în comun pentru eforturile sectorului privat și ale instituțiilor de stat, pentru a exclude barierele administrative și solicitările nejustificate, în favoarea facilitării operațiunilor de export atât pe cale terestră, cât și pe cale maritimă.
„Agricultorii autohtoni sunt esența lanțului valoric și ei trebuie susținuți. Este momentul solidarizării cu producătorii locali, mai ales în acest cumul de crize la care este expusă țara noastră. Deseori, observăm că relațiile dintre producători, procesatori și exportatori au o traiectorie antagonică, deși ar trebui să fie bazate pe parteneriat onest și sprijinirea intereselor reciproce”, a subliniat ministrul Bolea.
În context, reprezentanții Agenției Navale au declarat că urmează să fie aprobat un document, care va facilita transmiterea electronică a informațiilor legate de obligațiile de raportare pentru navele care sosesc, staționează și care pleacă din porturile Republicii Moldova.
⚡️Urmărește știrile Agroexpert pe-> Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!