Externe

Transportul maritim de marfă înregistrează, la nivel global, cele mai mari câștiguri de după anul 2008

Industria globală de shipping se bucură în prezent de cele mai mari câștiguri de după 2008, datorită unei combinații între o cerere explozivă de bunuri și un lanț global de aprovizionare perturbat de COVID-19, care majorează prețurile la transportul maritim de marfă, potrivit Bloomberg,citat de g4media.ro.

Potrivit sursei citate, câștigurile au crescut pentru aproape toate tipurile de nave, fie că este vorba despre uriașe nave portcontainer, de nave cargo care transportă mii de tone de cărbune sau nave specializate în transportul de autoturisme și camioane.

Această creștere se resimte în fiecare colț al economiei, în condițiile în care flota comercială transportă circa 80% din comerțul mondial.

„Explozia” din 2008 a adus cu sine un val de noi comenzi pentru nave, însă creșterea de acum 13 ani s-a încheiat rapid în momentul în care criza financiară a declanșat cea mai gravă recesiune globală din ultimele decenii, precizează Bloomberg.

Creșterea actuală are două cauze: redeschiderea economiei după pandemia de COVID-19 a declanșat o cerere explozivă pentru bunuri și materii prime. Pe lângă aceasta, coronavirusul continuă să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, blocând porturile și provocând întârzieri vaselor, toate acestea limitând numărul de nave disponibile pentru a transporta bunuri peste oceane. Această efervescență are în centru transportul maritim de containere, pentru care tarifele doboară record după record, dar nu este limitată doar la acest segment.

„Nu sunt sigur că termenul «furtuna perfectă» poate descrie cu acuratețe ce se întâmplă, este pur și simplu spectaculos. Este rezultatul supraîncălzirii pieței containerelor care se răsfrânge asupra altor sectoare”, spune Peter Sand, analist șef la grupul comercial Bimco.

Vedeta acestei creșteri rămâne transportul maritim de containere. În prezent, costă 14.287 de dolari pentru a transporta un container de marfă din China în Europa, adică o creștere de 500% în ritm anual, iar această majorare afectează costul transportului tuturor mărfurilor, de la jucării la biciclete și cafea.

Aceste câștiguri sunt vizibile în veniturile raportate de grupul danez A.P. Moller-Maersk A/S, cel mai mare transportator maritim de containere din lume, care luna trecută și-a îmbunătățit estimările de profit cu aproape cinci miliarde de dolari. La rândul său, grupul francez CMA CGM SA, numărul trei mondial, a decis să înghețe tarifele pentru a proteja relația pe termen lung cu clienții, adică firma a decis să renunțe la o parte din profitul pe care l-ar fi putut câștiga.

În timp ce cererea pentru bunuri cu amănuntul a impulsionat piața transportului maritim de containere, revenirea economiei mondiale a însemnat și mai multe materii prime, rezultatul fiind venituri mai mari pentru navele cargo care transportă materii prime industriale. În acest sector, veniturile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 11 ani și nu dau semne de încetinire, în condițiile în care consumul de materii prime este prognozat să rămână unul ridicat pentru restul anului.

„Cererea solidă pentru resurse naturale, combinată cu perturbările logistice provocate de COVID-19”, susțin prețurile spot și futures la transportul de marfă, afirmă Ted Petrone, vicepreședintele companiei Navios Maritime Holdings, care deține o flotă de nave cargo.

Situația din industria de shipping este atât de tensionată încât unii operatori de nave cargo se reorientează spre transportul de containere pe punțile navelor lor. Firma Golden Ocean Group Ltd. este una dintre companiile care analizează această idee. Deși această variantă ar putea însemna noi profituri pentru proprietarii de nave, care se bucură deja de un an record, nu este însă scutită de riscuri deoarece navele cargo nu sunt concepute pentru a transporta containere.

Urmărește știrile Agroexpert ->pe Telegram | Viber | Facebook | Instagram | News letter!

⚡️ Urmărește știrile Agroexpert pe ->  Telegram  |  Viber  |  Facebook  |  Instagram  |  News letter!