Începând de joi, 30 ianuarie, la postul vamal de frontieră Costești va fi pus în funcțiune sistemul de traversare programată a frontierei pentru transportatorii de mărfuri. Potrivit Serviciului Vamal, pentru programarea prin BQS persoana va selecta Postul Vamal, ziua și ora. Ulterior, vor fi completate informațiile cu privire la declarația vamală și unitatea de transport. La final, va fi confirmată rezervarea.
În ziua programată, transportatorul de mărfuri se va prezenta la Postul Vamal de Frontieră, va intra în parcarea de așteptare, iar sistemul îl va invita automat pentru traversarea frontierei.
Solicitat de Moldpres, directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, a menționat că BQS este un sistem informatic inovator care transformă traversarea posturilor vamale de frontieră pentru camioane într-un proces digitalizat, rapid și comod.
„Acest serviciu reprezintă un pas important în soluționarea congestionărilor de trafic la frontieră, facilitând activitatea transportatorilor și contribuind la modernizarea serviciilor vamale”, a remarcat Alexandru Iacub.
Conducerea Serviciului Vamal a precizat că dezvoltarea acestei soluții inovative a fost inițiată ca răspuns la perturbarea conexiunilor tradiționale de logistică și transport a mărfurilor, generate de războiul din Ucraina. Redirecționarea bunurilor din Ucraina către UE prin Moldova în anumite perioade au dus la formarea unor rânduri de camioane în mare parte din Republica Moldova și din Ucraina la frontiera cu România.
„La posturile vamale situate pe frontiera moldo-română lunar sunt perfectate pe sensul de ieșire spre UE, în mediu 30 000 de camioane. Datele statistice denotă că transportatorii petrec o parte semnificativă (40%-90%) din timpul de tranzit la frontieră, în special la punctele de trecere moldo-române. Sistemul BQS rezolvă o parte a acestor probleme oferind o platformă ușor accesibilă, unde transportatorii pot stabili în prealabil timpul pentru traversarea prin postul vamal. Prin acest serviciu, autoritatea vamală își dorește să transforme traversarea camioanelor cu mărfuri prin posturile vamale de frontieră într-un proces digital, rapid și comod”, a explicat Alexandru Iacub.
Platforma online BQS este administrată de Serviciul Vamal fiind conectată la infrastructura fizică a Posturilor Vamale de Frontieră (PVFI), ceea ce permite gestionarea automatizată a traficului. Platforma a fost dezvoltată cu susținerea USAID Moldova prin intermediul Programului Reforme Instituționale și Structurale în Moldova.
BQS va fi disponibilă online pe desktop și în formă de aplicație mobilă prin App Store și Play Store. Infrastructura fizică a sistemului informatic include echipamente electronice în PVFI-uri - monitoare informative, bariere automatizate, echipamente de citire plăcilor de înmatriculare. Acestea sunt sincronizate cu platforma online și permit automatizarea gestionării fluxului de camioane.